„Nejvíc zaplavené zahrádky jsou v lokalitě Salajka, Lignum, Lučina v Hodoníně a pak v Rohatci. Některé zahrádky jsou zaplavené úplně, některé částečně. Veškerá zelenina bude plesnivět,“ stěžovala si při loňských záplavách Jana Komosná z hodonínského územního sdružení Českého zahrádkářského sva­zu.

I proti těmto útrapám by měla pomoct nová protipovodňová opatření, která se mají uskutečnit na českém břehu řeky Moravy. „Vybudování protipovodňových opatření je pouze prvním krokem k vylepšení situace zahrádkářů. Jejich problém však nevyřeší úplně, protože území je při povodních ohrožováno také stoupající podzemní vodou,“ řekla referentka pro přípravu investičních akcí hodonínské radnice Martina Janíková.

K opatřením patří také odtěžení nánosů ze zpevňující hráze mezi hodonínským jezem a mostem mezi Hodonínem a Holíčem, a to v délce asi jednoho kilometru a tří set metrů. „Součástí této úpravy je zpevnění koruny hráze a vytvoření pojezdové konstrukce. Z části vznikne pod hrází a z části na nově vybudované přitěžovací lavici, která bude zvyšovat filtrační stabilitu hráze Moravy, účelová komunikace,“ vysvětlila Janíková.

Město Hodonín se bude na stavbě protipovodňových opatření podílet, ale nebude je spolufinancovat. Partnerství odsouhlasili zastupitelé na posledním zasedání. Celý projekt připravilo Povodí Moravy společně se Slovenským vodohospodářským podnikem na základě dříve připravovaných projektů hodonínské radnice a Mikroregionu Hodonínsko.

Součástí protipovodňových opatření bude i to, že ze zpevněné hráze u jezu budou muset zmizet vzrostlé topoly i jejich pařezy. „Myslím si, že by bylo pěkné, kdyby se na cestu na hrázi položil nějaký hladký povrch, aby ji mohli využívat jak cyklisté, tak in-line bruslaři,“ řekl provozovatel půjčovny lodí u hodonínského jezu František Ondruš.

To však bude ještě nějaký čas trvat, a to hlavně proto, že jde o rozsáhlý projekt Společného protipovodňového opatření na obou březích řeky Moravy, jehož celkové výdaje nesměly přesáhnout milion eur. Právě kvůli tomu se původní záměr rozdělil na tři části: Soutok Moravy a Myjavy, Kopčany Hodonín a Renaturalizace Moravy od Radějovky po Myjavu. „Celkově by tam mělo dojít k odtěžení nánosů z koryta řeky, ke zpevnění hrází a vytvoření obslužných cest. Ty by mohly využívat jak pěší, tak cyklisté komplexně od soutoku Moravy s Dyjí až po jez Hodonín,“ sdělila hodonínská referentka Janíková.

Nyní se ale až do března příštího roku bude čekat, jestli na jednotlivé části budou dotace. „A to na všechny části, nebo jen na některou,“ podotkla Janíková s tím, že pokud se dotace podaří získat, tak budou nová protipovodňová opatření hotová do konce roku 2014.

Také v Rohatci vyrůstají protipovodňové stěny. „Stavba jede podle harmonogramu. Provádí se výstavba prvního stavidla na revitalizovaném Mlýnském rameni. Začala už také stavba samotné hráze,“ informoval rohatecký starosta Miroslav Králík.

Protipovodňové operace v Rohatci skončí pravděpodobně v listopadu příštího roku. Jeden kilometr a tři sta metrů dlouhá protipovodňová hráz povede od stavidla u Mlýnského ramene k hlavní silnici první třídy na Uherské Hradiště, směrem k motorestu Inablanka.