Polovina turistické sezony skončila a provozovatelé atrakcí a památek si oddechli. Krize se neprojevila. Právě naopak.
„Ač je to k nevíře, opakuje se situace z loňského roku. Tehdy byla zatím nejvyšší návštěvnost od roku 1992. Máme za sebou už více než třináct tisíc návštěvníků,“ hlásila zástupkyně kastelána milotického zámku Miroslava Bočková.
V Miloticích přitom panovaly mírné obavy z toho, že by se negativně mohla projevit rozsáhlá oprava fasády. Kvůli ní bylo až doteď celé nádvoří plné lešení. Podle ní se nepodepsaly na návštěvnosti ani červnové bouřky a přívalové deště. „Dokonce jsme se měli co ohánět běžně i v úterý nebo ve středu dopoledne, kdy bývá vždy volněji,“ uvedla.
Podobné ohlasy jsou na návštěvnost i ve strážnickém skanzenu. Zatím odhady hovoří tak, že letošní rok dopadne lépe než ten loňský.
Tradičně nejvíce návštěvníků v regionu eviduje hodonínská zoo. V minulých dnech přivítala stotisícího příchozího. „Tentokrát se tak stalo v úterý čtvrtého srpna, když branou prošla čtyřčlenná rodinka z Vendolí na Svitavsku,“ uvedla mluvčí zoo Bohuna Mikulicová.
Ačkoliv se může cifra sto tisíc zdát omračující, zahrada má k dnešku proti loňsku skluz přibližně dva tisíce prodaných vstupenek.
„Částečně se tak projevily rozmary počasí. Nejprve bouřky, pak tropická vedra. Věříme ale, že ztrátu do konce sezony doženeme. Máme turisty na co nalákat. Před pár dny jsme přivezli krásnou lvici. Budeme otevírat dravčinec, chystáme i nové prostory pro plameňáky,“ dodala Mikulicová.
Podle ní se u zoologických zahrad projevil pokles zájmu kvůli ekonomické krizi během loňska. Tehdy se ale tento jev Hodonína netýkal. I mírný letošní pokles je v porovnání s dobou před pár lety výhrou. Mezi lety 2006 a 2007 zaznamenala zoo raketový vzestup zájmu. Od té doby se jí daří držet vysoko nastavenou laťku přibližně stejně vysoko.
Krizi zatím výrazněji nepociťuje ani Baťův kanál. U něj je problémem v průběhu sezony zjistit přesná čísla zájmu turistů kvůli tomu, že po jeho toku je mnoho provozovatelů přístavišť či majitelů lodí. Je také vícero druhů služeb, které nabízí, a každý z turistů si vybírá své.
„Průběžně s provozovateli komunikujeme. Jsme proto schopni dát takzvaný odborný odhad nejen co do počtu, ale i skladby služeb. Zatím se pohybujeme na úrovni minulých dvou sezon, kdy byla celková návštěvnost pětašedesát tisíc lidí,“ uvedl ředitel společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
Situace mohla být na kanále ještě lepší, nebýt lokálních povodní z konce června. Podle Bártka se záběry televizí a články v novinách dostaly lidem hodně do povědomí. Nerozlišovali pak, že záplavy jsou lokální, a vodě se vyhýbali. Baťův kanál přitom povodně vůbec nepostihly.
Kanál přitom zaznamenal v tomto roce jedno výrazné vítězství. Letos je vyšší počet nabízených hausbótů než dříve, a přesto je jejich kapacita stále plná. Zvýšil se tak počet lidí, kteří se v oblasti zdržují déle, což je pro rozvoj turismu zásadní.