To však zatím možné není . Přístupné jeskyně v kraji sice v úterý po zhruba půl roce otevírají, ale návštěvníci musejí dodržovat přísná hygienická opatření. „Každý návštěvník musí mít respirátor, použít před vstupem dezinfekci na ruce a nečlenové společné domácnosti dodržovat rozestupy. Ve skupině může být maximálně třicet lidí včetně průvodce,“ uvedl mluvčí Správy jeskyní České Republiky Pavel Gejdoš.

Vstup je možný buď s negativním PCR testem ne starším než sedm dní nebo s negativním antigenním testem provedeným maximálně před dvaasedmdesáti hodinami. Další možností, jak se dostat na prohlídku, je být nejméně dvaadvacet dní po první aplikaci dvoudávkového očkování proti koronaviru nebo alespoň 14 dnů po jednodávkovém očkování. „Do jeskyní se také dostane návštěvník, který prodělal v uplynulém půlroce laboratorně potvrzený Covid-19 a je již po povinné izolaci,“ upřesnil Gejdoš.

Kvůli koronavirové uzávěře přišla Správa jeskyní o značný zdroj příjmů. Vždyť jenom pět přístupných jeskyní v Moravském krasu navštíví ročně přes 300 tisíc lidí. Další pak míří do jeskyně Na Turoldu poblíž Mikulova na Břeclavsku. „Během koronavirové pauzy jsme se do velkých investic nepouštěli. Výpadek ze vstupného je značný. Jednalo se jen o údržbu. V jeskyni Výpustek ale připravujeme novou prohlídkovou trasu nad bývalým podzemním krytem. Doufáme, že v létě bude už přístupná,“ uvedl zástupce vedoucího Správy jeskyní Moravského krasu Jakub Gabriš.

Novinky se však turisté v krasu přece jen dočkají. Společnost pro Moravský kras totiž koupila novou vlakovou soupravu, kterou vozí turisty ze Skalního mlýna ke světoznámým jeskyním. „Je to souprava v zimním provedení. Je zakrytá, s topením. Má kapacitu šestapadesát míst a jezdí na plyn. Nahrazuje jeden z původních vláčků na naftu. Druhý jezdí dál,“ uvedl za akciovou společnost SMK Zdeněk Kozman.

Podle něj časem zřejmě obě soupravy budou jezdit na plyn. Palivo doplní na čerpací stanici v Blansku. „Uvažovali jsme i o vláčcích na elektřinu. Problém byl ale s dobíjením. Museli bychom u jeskyní vybudovat dobíjecí stanici. To bylo problematické. Nakonec jsme se rozhodli pro plyn,“ dodal Kozman.