Cestování od středy podraží. Nejde o aprílový žert, ale o změnu tarifu Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, ke kterému se Hodonínsko připojilo před Vánoci. Dražší bude od 1. dubna také městská hromadná doprava v Hodoníně a v Kyjově.

Nejvíce se zvednou ceny u nejpoužívanějších jednorázových jízdenek. Podle Květoslava Havlíka ze společnosti KORDIS JMK, která IDS spravuje, se nedá říct jednoduše, o kolik procent to bude. „Nejlevnější jednoúseková jízdenka stála například 7 korun a bude stát o korunu víc, což je zdražení o 14 procent. Dvouzónová jízdenka původně za 15 korun bude ale dražší o 46 procent,“ uvedl například.
Cestující z Hodonínska, kteří jezdí jen pár zastávek, ale musí přesedat, mohou využít novinku – dvouzónovou jízdenku za 18 korun. Při cestách mezi dvěma zónami, z nichž ani jedna není brněnská 100 nebo 101, platí tato jízdenka 45 minut.

Zdražení se částečně promítne i do cen předplatních jízdenek, ale ne o tolik jako u jednorázových. „Na Hodonínsku se ceny ročních jízdenek nezvedají vůbec, čtvrtletní zdraží maximálně o dvě až tři procenta a měsíční od pěti do devíti procent,“ potvrdil Havlík. Podle něj může člověk, který se dopravuje každý den do práce s roční jízdenkou, jezdit tři měsíce v roce zadarmo.

Kromě zdražení se nic nemění i na pravidlech žákovského a studentského jízdného. Pracujícím, kteří jezdí na dvanáctihodinové směny, se předplatní jízdenky nevyplatí. Pro ně je určena jízdenka univerzální. Původně stála 94 korun, teď podraží na 140. Zvýší se ale počet jejich políček z dvaceti na čtyřiadvacet. Ocení to také lidé z Hodonínska, kteří dojíždějí do Brna.

„Dříve si pro cestu do Brna a zpět museli koupit dvě univerzální jízdenky a vždy jim zůstala část polí nevyužita. Nyní mají cestující například z Bzence, Veselí nad Moravou, Strážnice či Velké nad Veličkou možnost koupit si jednu univerzální jízdenku, kterou využijí i v městské dopravě po Brně,“ přiblížil Květoslav Havlík. Podle něj tento způsob dopravy do Brna vyjde levněji než s jízdenkou zakoupenou u řidiče nebo za běžný tarif Českých drah.

Všechny předplacené jízdenky zakoupené před 1. dubnem budou platit až do data na nich uvedeného. Jednorázové jízdenky za staré ceny platí ale jen do 7. dubna. Dají se za doplatek vyměnit za nové, a to do 1. července 2009.

Ke zdražení jízdného dochází proto, že Město Brno si prosadilo zvýšení cen za městskou hromadnou dopravu. V integrovaném dopravním systému to následně ovlivní jízdné v celém kraji. Nic proti tomu prý nemůže dělat Hodonín ani Kyjov, kteří souhlasili s připojením městské hromadné dopravy k IDS. Za lístek tak nyní lidé vydají osm korun. „Souhlasili jsme. Jinak by to nebylo systémové,“ řekl starosta Hodonína Lubor Šimeček.

V Kyjově půjde dokonce o druhé zdražení od začátku roku, původně stál lístek šest korun. „Nemůžeme to ovlivnit, je to tarif IDS. Jsme víceméně postavení do role, že naše rada vezme pouze návrh na vědomí,“ uvedl tajemník kyjovské radnice Milan Jagoš. Podle něj i Šimečka dostaly radnice příslib, že jízdné už se do konce roku 2010 měnit nebude.