Z české krajiny v posledních letech rapidně ubývaly aleje, které na svých místech mnohdy rostly po dlouhá staletí. Mohli za to silničáři, kteří s poukazem na bezpečnost provozu často rádi sahali po motorových pilách a stromy mnohdy i ze dne na den skáceli.

Taková praxe už nyní nebude možná, protože poslanci v pátek schválili novelu zákona o ochraně přírody a krajiny. „Až dosud stačilo ke kácení stromořadí u silnic a železnic pouze oznámení správce komunikace. Schválená novela nově požaduje povolovací řízení,“ vysvětlil mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Nyní tedy bude kácení povolovat příslušný obecní či městský úřad vždy po dohodě příslušným silničním nebo železničním úřadem. „Pokud k dohodě nedojde, bude rozhodovat nejbližší nadřízený orgán, tedy zpravidla krajský úřad. Povolovací řízení je druhem správního řízení a počítá tedy s účastí veřejnosti a také dává obcím právo požadovat náhradní výsadbu,“ doplnil Kašpar.

Podle ministra životního prostředí Ladislava Mika to má zabránit mnohdy nesmyslnému odstraňování stromů. „Snad každý si pamatuje, jak na jaře 2006 došlo k doslova masovému kácení alejí. A opakovalo se to, i když v menší míře, i v dalších letech. Dnes přijatá změna zákona znamená konečně systémové a definitivní řešení,“ prohlásil Miko.

Není to ale jediná změna. Udělovat výjimky pro vstup do zakázaných oblastí národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací a národních přírodních památek například pro vědce či studenty bude vždy správa parku. V přírodních rezervacích a v přírodních památkách bude výjimky povolovat krajský úřad. Nebude už o nich pokaždé muset jednat vláda, jako doposud.

Ministr Miko přijetí tohoto podle něj velmi důležitého zákona uvítal. „Je to zásadní úspěch. Tento zákon je nejdůležitějším předpisem v ochraně přírody a novela byla skutečně nutná. Neznamená zdaleka jen lepší ochranu alejí, ale ruší také nesmyslnou praxi udělování výjimek ze zákona vládou a zavádí další pozitivní změny,“ reagoval Miko.