Při prohlídkách technického stavu auta nově vznikají fotografie. „Byla jsem na kontrole asi o čtvrt hodiny déle než dřív. Chlapi se mi i omlouvali, že se nový systém teprve učí. Vůbec mi to nevadilo, nabídli mi kafe a v klidu jsem počkala," zhodnotila změny ve stanici v Kyjově na Hodonínsku Marie Hejbalová.

Někomu se zavedené změny líbí, jiným ne. „Už jsme tu měli pána, kterému se nelíbilo, že si fotíme jeho majetek. Jiným to nevadí vůbec, ještě nám pomohou nasvítit auto tak, aby bylo vše dobře vidět," řekl vedoucí vyškovské stanice Zdeněk Černý.

Bez střídání

Technici totiž nově musí zaznamenat fyzickou přítomnost auta. „Stačí fotografie, a to štítku, tachometru, pohledu na auto zepředu i zezadu. Tuto dokumentaci je pak potřeba nahrát do centrálního informačního systému a archivovat alespoň pět let," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neuser.

Každý technik navíc dostal čárový kód. „U zkoušky se tak spáruje technik se záznamem o kontrole. Jakmile tedy na autě začne pracovat, nesmí ho vystřídat někdo jiný," upozornil mluvčí.

Vedoucí stanic změny vesměs vítají. Nevadí jim ani delší časy jednotlivých kontrol vzniklé právě fotografováním. „Vychytáváme technologie, občas se objeví i závady a výpadky systému, ale jinak to funguje. Zvykáme si a učíme se," řekl vedoucí provozovny v brněnské Slatině Petr Brůček.

V průměru zůstane jedno auto v dílně maximálně o deset až patnáct minut déle než dřív. Záleží prý na cviku. „Když je na autě všechno pěkně vidět, tak jsou fotky za tři minuty hotové," zhodnotil Černý.

Právě kvůli věnovanému času i nákladům na pořízení technologií většina stanic od letošního roku kontroly zdražila. „Materiály musíme archivovat, navíc máme také školit techniky. Stojí to tři tisíce korun na jednoho, s opakováním každé tři roky. Při dvanácti technicích už to znát je," podotkl Brůček.

Jiní investovali postupně. „Tento systém máme už deset let a můžu říct, že to funguje," řekl vedoucí stanice v Lednici na Břeclavsku Stanislav Buzrola.

Podle ministerstva vycházejí náklady související se změnou na maximálně patnáct tisíc korun. „Technici si mohli pořídit buď fotoaparát a čtečku čárových kódů, nebo telefony, které kvalitně fotí a umějí čárové kódy číst," uvedl Neuser. Stanice by měly mít také externí disk, kam data zálohují.

Proti podvodům

Novinky se mají podle mluvčího stát jedním z nástrojů, jak zabránit podvodům s technickými kontrolami. „Oprávnění k provozu totiž často dostávají také auta, která na kontrole fyzicky ani nebyla," poznamenal Neusar.

Zkušenosti s tím mají také policisté. „Stává se nám, že zastavíme a kontrolujeme auto, které mělo být podle papírů čerstvě úspěšně kontrolované. Jenže jeho stav tomu zdaleka neodpovídal," podotkl mluvčí brněnských policistů Pavel Šváb.

Upozornil, že i pro dopravní policisty plyne z novely výhoda. Od prvního ledna mají totiž možnost podívat se do centrálního systému na fotografie aut a zkontrolovat skutečnost.

Poctivost techniků stanic pak kontroluje ministerstvo. „Děláme to namátkově, jde o několik desítek případů ročně. Bojujeme proti mnoha problémům i mimo prohlídky aut, včetně podvodům se stáčením tachometrů. Je to ale těžké, protože trendem Evropské unie je podpora volného pohybu zboží, která jde proti takovým krokům. Zavedení obrazové dokumentace a její archivování je výrazný krok kupředu," upozornil Neuser.

KAROLÍNA PEŘESTÁ
EVA BÁRTOVÁ