VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj: 10 havarijních mostů. Na opravy nejsou peníze

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Mosty výrazně zkracují vzdálenosti, a šetří tím řidičům spoustu času. S jejich pomocí silnice překonávají řeky, údolí, železnice i ostatní cesty. Pokud však jejich stav neodpovídá současnému provozu, stávají se příčinou nehod a mnoha dopravních komplikací.

16.12.2009 2
SDÍLEJ:

Most v IvančicíchFoto: nel

Jeden z nejhorších mostů v Jihomoravském kraji musejí překonávat řidiči v Modřicích na Brněnsku. Pomáhá sice silnici třetí třídy překonat železniční koleje, jízda po něm však připomíná adrenalinový sport bez záruky přežití. „Je v katastrofálním stavu. Jeho povrch tvoří dlažební kostky, které jsou už na mnoha místech rozbité. Zábradlí je rezavé, z železobetonové konstrukce opadává beton a zůstávají trčet jen dráty,“ vypočítal problémy stavby modřický starosta Josef Šiška. Podle něj stavba nevyhovuje ani po technické stránce. Je úzká a nemá chodníky.

Nebezpečné všem

Po mostu přitom denně přejíždí nejen osobní auta, ale i náklaďáky, a hlavně pět pravidelných autobusových linek. „Nehody přibývají jedna za druhou. Vzpomínám i na smrtelný úraz, kdy na ženu spadl náklad z korby auta a zabil ji,“ řekl starosta Šiška.

Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje o problému ví a chce ho brzy vyřešit. „Most skutečně nevyhovuje. Má špatnou konstrukci i parametry silnice. Chceme jej proto celý přestavět. Předpokládám, že začneme už příští rok. Sto milionů, které jsou třeba, dostaneme z evropských dotací,“ uvedl ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar.

Modřický most se dočká opravy i přesto, že nedosáhl nejvyššího, tedy sedmého stupně v hodnocení poškození. Přitom mostů sedmého stupně je v kraji podle silničářů deset. „Například ten na státní hranici na Znojemsku mezi Stálkami a Heinrichtsreithem. Má malé rozpětí, podobně jako ostatní havarijní mosty,“ uvedl Zouhar. V opravách ale musel ustoupit modřickému proto, že není tak frekventovaný.

Mezi neproblematičtější mosty v kraji se řadí i ten ve Žďárci na Vysočině. „Jihomoravský kraj jej převzal od Vysočiny v roce 2005. Příští rok dokončíme projektovou přípravu na jeho rekonstrukci, ale peníze ještě bohužel nemáme,“ povzdechl si Zouhar. Ve stejném roce přešel pod kraj i most mezi Nedvědicí a Bořínovem. I ten je v havarijním stavu, a silničáři ho proto plánují opravit do roku 2012.

Velmi nebezpečného mostu se bojí i řidiči u Kojátek na Vyškovsku. Cestáři jej provizorně zabezpečili proti rozevírající se klenbě. I tak po něm ale řidiči jezdí jen s nejvyšší opatrností. „Nemám ten most vůbec rád. Mé auto má totiž tvrdý podvozek, takže tam musím najíždět velice pomalu. I tak mi ale prudký nájezd pokaždé vyráží volant z ruky,“ postěžoval si David Buriánek z Bučovic.

Silničáři chtějí most už dlouho zbourat a postavit jinde, zdržují je však problémy s výkupy pozemků. „Je to frekventovaná cesta, proto jsme se rozhodli alespoň pro provizorní opravu, aby řidiči mohli jezdit středem silnice,“ vysvětlil šéf vyškovských silničářů Zdeněk Gardelka.

#nahled|https://g.denik.cz/50/e0/infografika_mosty_jm_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/e0/infografika_mosty_jm.jpg|Mosty v jihomoravském kraji.#

190 mostů stále čeká

Podle ředitele jihomoravských silničářů Jana Zouhara se o mosty na silnicích druhých a třetích tříd až do roku 2001 nikdo nezajímal a opravovaly se jen v případě havárie. Situace se zlepšila v roce 2002, kdy silnice nižších tříd převzal od státu kraj. Od té doby se za více než miliardu opravilo takřka sto padesát mostů. „Ani to ale nestačí. Stále evidujeme dalších sto devatenáct mostů, které vyžadují komplexní přestavbu či rekonstrukci. Nejhorší je, že příští rok přitom můžeme zvládnout zhruba jen pět oprav,“ upozornil Zouhar.

Ředitel brněnského Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil říká: Rekonstrukce jsou delší a dražší

ROZHOVOR – Špatné mosty ovlivňují dopravu na jižní Moravě stejnou měrou jako špatné silnice. Na rozdíl od nich se ale obtížněji opravují. „Je to kvůli náročnějším technologiím. Opravy tak trvají déle a stojí i více peněz,“ vysvětluje ředitel brněnského Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Jak se hodnotí kvalita mostu, jeho stav a bezpečnost pro řidiče?
Na základě prohlídek, jejichž četnost nám udávají předpisy. V České republice je zaveden systém hospodaření s mosty na pozemních komunikacích, kterým se řídí kraje, Ředitelství silnic a dálnic a některá města. Informace z tohoto systému mohou řidiči najít na internetu. Přístup k základním datům je veřejný a zdarma.

Co vše při kontrolách hodnotíte?

Bezpečnost mostu z hlediska jeho zatížitelnosti. A jeho použitelnost. Tu totiž neurčuje jen stav silnice na mostě, ale také vlastnosti bezpečnostních zařízení. Například svodidel a stav mostní konstrukce. Málokdo si uvědomí, že třeba odpadávání některých částí konstrukce je velké riziko nejenom pro provoz na mostě, ale především pro provoz pod ním.

Jak ovlivňují dopravu opravy mostů? Přináší větší komplikace než běžné uzavírky?

Určitě ano. Hlavně proto, že jsou technicky složitější, a tedy i nákladnější a časově náročnější. Řidiče však většinou nezajímá, jestli je silnice zavřená kvůli opravám mostu, nebo povrchu. On pocítí především to, že musí jet pomaleji, tvoří se kolony, nebo je nucený uzavírku zdlouhavě objíždět. Jsou potom netrpěliví. Často si pak i stěžují, že se na zavřeném mostě nic neděje. Přehlédnou totiž práce pod mostem či uvnitř něj.

Sokolnický most: tři nehody týdně

Sokolnice – Nejen silniční, ale i nevhodné železniční mosty představují smrtelnou past. Pro řidiče, kteří jedou pod nimi. Neblahou proslulost si tím vysloužil most v Sokolnicích na Brněnsku. Než jej zbourali a nahradili novým, stačil zavinit stovky nehod, jež se neobešly bez zranění či ztrát na lidských životech.

Nehody pod mostem v Sokolnicích vyvrcholily tragickou havárií v květnu roku 2004. „Autobus narazil čelně do mostu. Na místě tam zemřela čtyřiašedesátiletá žena ze Sokolnic a přes třicet zraněných odvezli záchranáři do nemocnice. Dva z nich, řidiče a cestujícího, hasiči museli vyprostit hydraulickými nůžkami,“ řekl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid. V nemocnici pak zraněním podlehli další tři lidé.

Na most nerad vzpomíná i starosta Sokolnic Jiří Životský. „Bylo to velmi nebezpečné místo. Úzký most, který se navíc mírně vlnil do tvaru písmene S. V zatáčkách řidiči snadno přehlédli cyklistu nebo chodce. Když je uviděli na poslední chvíli, nezbývalo jim nic jiného, než je zabít, nebo stočit auto doprava do konstrukce mostu,“ popsal nebezpečnou stavbu Životský. Konstrukce podle něj nesla stopy stovek, či dokonce tisíců drobnějších nehod. „Havárie se tam stávaly tak třikrát týdně,“ zdůraznil starosta.

Nyní už podle něj mají Sokolničtí bezpečný podjezd, na němž se zatím nestala jediná nehoda. Silničáře spolu se železničáři totiž tragická havárie vyburcovala ke kompletní přestavbě nebezpečného úseku silnice. „Nový podjezd odstranil nevyhovující křížení silnice s tratí a zajistil i normovou podjezdnou výšku. Dokončili jsme jej už na konci roku 2007,“ uvedl ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar. Dodal, že v září letošního roku rekonstrukci završila dostavba kruhového objezdu poblíž nebezpečného místa.

Autor: Petr Jeřábek

16.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 20 000 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Blatnice pod Sv. Antonínkem 154. Podmínkou 5 let praxe jako kuchař/ka. Kontakt na tel. 603 159 996, na mail: zaiko@seznam.cz, osobně od 10:00 do 15:00 hod. Pracoviště: Zaiko cz s.r.o.- restaurace roháč, 696 71 Blatnice p.Sv.Antonínkem. Informace: Michal Zajíc, +420 603 159 996. Gastronomie - Gastronomie Barman, výčepní 18 000 Kč Barmani. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Cihlářská čtvrt 3216/20, 695 01 Hodonín. Požadujeme: příjemné vystupování, časovou flexibilitu, loajalitu, odolnost vůči stresu, spolehlivost, schopnost samostatné a zodpovědné práce, zájem o tento obor. Ochota pracovat na směny. Praxe výhodou, ale není nutnou podmínkou. Popis práce: příprava baru a herny, registrace a obsluha hostů herny. Doplňování a evidence zboží. Závěrečná inventura. Nabízíme: dobré finančí ohodnocení, příjemný kolektiv, zázemí solidní a stabilní společnosti, provize z tržeb, příspěvek na stravu. Životopisy zasílejte na mail: zdenek.hasik@seznam.cz. Pro osobní schůzku je nutnot se telefonicky domluvit.. Pracoviště: Amaroza s.r.o. - hodonín, Cihlářská čtvrť, č.p. 3216, 695 01 Hodonín 1. Informace: Zdeněk Hasík, +420 608 779 958. Výroba - Výroba Seřizovači 25 000 Kč Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů operátor/ka CNC. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 33000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Nádražní 277/44, 696 04 Svatobořice. Spolehlivost, smysl pro detail, zodpovědnost, pečlivost, zkušenost CNC, praxe v soustružení - obrábění není podmínkou, ale je vítána. Zájem o dlouhodobý pracovní poměr. Kontakt na tel. 513 035 209 od 7:00 do 14:00 hod, na mail: kordulova@audacio.cz a osobně.. Pracoviště: Audacio a.s. - provozovna, Nádražní, č.p. 277, 696 04 Svatobořice. Informace: Zuzana Kordulová, +420 513 035 209. Výroba - Výroba Lakýrníci 28 000 Kč Lakýrníci automobilů a jiných vozidel lakýrník/ce - karosář/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Těšice 174, 696 19 Mikulčice.. Pracoviště: Jan kudrna s.r.o., 696 19 Mikulčice. Informace: Jan Kudrna, +420 736 484 818.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemřel herec Milan Šimáček

Zemřel Milan Šimáček, vojín Vata z Černých baronů

Videosouhrn 25. září 2018

Zabijácká jízda superbu v centru Prahy a bourání mostu v Mostě: videa dne

Mnichov na jižní Moravě udělal z Čechů i Židů uprchlíky

Jižní Morava /FOTOGALERIE, ANKETA/ - Rozhodnutí velmocí a vůle nacistického diktátora rozdělila na konci září 1938 nejen Československo a jih Moravy, ale také dlouholeté sousedy v desítkách obcí na Břeclavsku a Znojemsku.

Sbírá otvíráky, má jich už přes dva tisíce. Z ostrova Bali nebo i králičí packy

Podivín - Nikdo v České republice nemá takovou sbírku. Miloslav Dobšíček z Podivína na Břeclavsku shromáždil 2470 různých otvíráků na korunkové uzávěry lahví ze 76 zemí. „První jsem získal před pětačtyřiceti lety. Byl to soudek se Švejkem. Organizovaně sbírám přes dvacet let,“ svěřuje se Miloš Dobšíček.

Naši prvňáčci: představíme školáky ze ZŠ Javorník

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku startuje druhý ročník úspěšného a oblíbeného projektu Deníku - Naši prvňáčci. První společná tabla letočních prvňáků z vašeho regionu najdete vždy ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost. Tentokrát, 26. září 2018, představíme prvňáky ze ZŠ Javorník.

Zopakoval legendu s kolem. Na dno si herec Vitázek sáhl už prvních deset minut

Brno - Za jediný den pokácel v Lednici strom, vyrobil z něj dřevěné kolo a šedesát kilometrů ho po silnici dokutálel až do Brna. Herec Dušan Vitázek takto první zářijovou neděli zopakoval téměř čtyři sta let starou legendu koláře Jiřího Birka. Výtěžek akce věnoval Vitázek na charitu a Nadační fond Emil, který podporuje handicapované sportovce. "Sáhl jsem si na dno, ale díky podpoře všech lidí ve vesnicích, na trati i v cíli jsem se nakonec šťastně dobelhal do cíle," říká sedmatřicetiletý člen Městského divadla Brno. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT