VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj: 10 havarijních mostů. Na opravy nejsou peníze

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Mosty výrazně zkracují vzdálenosti, a šetří tím řidičům spoustu času. S jejich pomocí silnice překonávají řeky, údolí, železnice i ostatní cesty. Pokud však jejich stav neodpovídá současnému provozu, stávají se příčinou nehod a mnoha dopravních komplikací.

16.12.2009 2
SDÍLEJ:

Most v IvančicíchFoto: nel

Jeden z nejhorších mostů v Jihomoravském kraji musejí překonávat řidiči v Modřicích na Brněnsku. Pomáhá sice silnici třetí třídy překonat železniční koleje, jízda po něm však připomíná adrenalinový sport bez záruky přežití. „Je v katastrofálním stavu. Jeho povrch tvoří dlažební kostky, které jsou už na mnoha místech rozbité. Zábradlí je rezavé, z železobetonové konstrukce opadává beton a zůstávají trčet jen dráty,“ vypočítal problémy stavby modřický starosta Josef Šiška. Podle něj stavba nevyhovuje ani po technické stránce. Je úzká a nemá chodníky.

Nebezpečné všem

Po mostu přitom denně přejíždí nejen osobní auta, ale i náklaďáky, a hlavně pět pravidelných autobusových linek. „Nehody přibývají jedna za druhou. Vzpomínám i na smrtelný úraz, kdy na ženu spadl náklad z korby auta a zabil ji,“ řekl starosta Šiška.

Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje o problému ví a chce ho brzy vyřešit. „Most skutečně nevyhovuje. Má špatnou konstrukci i parametry silnice. Chceme jej proto celý přestavět. Předpokládám, že začneme už příští rok. Sto milionů, které jsou třeba, dostaneme z evropských dotací,“ uvedl ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar.

Modřický most se dočká opravy i přesto, že nedosáhl nejvyššího, tedy sedmého stupně v hodnocení poškození. Přitom mostů sedmého stupně je v kraji podle silničářů deset. „Například ten na státní hranici na Znojemsku mezi Stálkami a Heinrichtsreithem. Má malé rozpětí, podobně jako ostatní havarijní mosty,“ uvedl Zouhar. V opravách ale musel ustoupit modřickému proto, že není tak frekventovaný.

Mezi neproblematičtější mosty v kraji se řadí i ten ve Žďárci na Vysočině. „Jihomoravský kraj jej převzal od Vysočiny v roce 2005. Příští rok dokončíme projektovou přípravu na jeho rekonstrukci, ale peníze ještě bohužel nemáme,“ povzdechl si Zouhar. Ve stejném roce přešel pod kraj i most mezi Nedvědicí a Bořínovem. I ten je v havarijním stavu, a silničáři ho proto plánují opravit do roku 2012.

Velmi nebezpečného mostu se bojí i řidiči u Kojátek na Vyškovsku. Cestáři jej provizorně zabezpečili proti rozevírající se klenbě. I tak po něm ale řidiči jezdí jen s nejvyšší opatrností. „Nemám ten most vůbec rád. Mé auto má totiž tvrdý podvozek, takže tam musím najíždět velice pomalu. I tak mi ale prudký nájezd pokaždé vyráží volant z ruky,“ postěžoval si David Buriánek z Bučovic.

Silničáři chtějí most už dlouho zbourat a postavit jinde, zdržují je však problémy s výkupy pozemků. „Je to frekventovaná cesta, proto jsme se rozhodli alespoň pro provizorní opravu, aby řidiči mohli jezdit středem silnice,“ vysvětlil šéf vyškovských silničářů Zdeněk Gardelka.

#nahled|https://g.denik.cz/50/e0/infografika_mosty_jm_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/e0/infografika_mosty_jm.jpg|Mosty v jihomoravském kraji.#

190 mostů stále čeká

Podle ředitele jihomoravských silničářů Jana Zouhara se o mosty na silnicích druhých a třetích tříd až do roku 2001 nikdo nezajímal a opravovaly se jen v případě havárie. Situace se zlepšila v roce 2002, kdy silnice nižších tříd převzal od státu kraj. Od té doby se za více než miliardu opravilo takřka sto padesát mostů. „Ani to ale nestačí. Stále evidujeme dalších sto devatenáct mostů, které vyžadují komplexní přestavbu či rekonstrukci. Nejhorší je, že příští rok přitom můžeme zvládnout zhruba jen pět oprav,“ upozornil Zouhar.

Ředitel brněnského Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil říká: Rekonstrukce jsou delší a dražší

ROZHOVOR – Špatné mosty ovlivňují dopravu na jižní Moravě stejnou měrou jako špatné silnice. Na rozdíl od nich se ale obtížněji opravují. „Je to kvůli náročnějším technologiím. Opravy tak trvají déle a stojí i více peněz,“ vysvětluje ředitel brněnského Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Jak se hodnotí kvalita mostu, jeho stav a bezpečnost pro řidiče?
Na základě prohlídek, jejichž četnost nám udávají předpisy. V České republice je zaveden systém hospodaření s mosty na pozemních komunikacích, kterým se řídí kraje, Ředitelství silnic a dálnic a některá města. Informace z tohoto systému mohou řidiči najít na internetu. Přístup k základním datům je veřejný a zdarma.

Co vše při kontrolách hodnotíte?

Bezpečnost mostu z hlediska jeho zatížitelnosti. A jeho použitelnost. Tu totiž neurčuje jen stav silnice na mostě, ale také vlastnosti bezpečnostních zařízení. Například svodidel a stav mostní konstrukce. Málokdo si uvědomí, že třeba odpadávání některých částí konstrukce je velké riziko nejenom pro provoz na mostě, ale především pro provoz pod ním.

Jak ovlivňují dopravu opravy mostů? Přináší větší komplikace než běžné uzavírky?

Určitě ano. Hlavně proto, že jsou technicky složitější, a tedy i nákladnější a časově náročnější. Řidiče však většinou nezajímá, jestli je silnice zavřená kvůli opravám mostu, nebo povrchu. On pocítí především to, že musí jet pomaleji, tvoří se kolony, nebo je nucený uzavírku zdlouhavě objíždět. Jsou potom netrpěliví. Často si pak i stěžují, že se na zavřeném mostě nic neděje. Přehlédnou totiž práce pod mostem či uvnitř něj.

Sokolnický most: tři nehody týdně

Sokolnice – Nejen silniční, ale i nevhodné železniční mosty představují smrtelnou past. Pro řidiče, kteří jedou pod nimi. Neblahou proslulost si tím vysloužil most v Sokolnicích na Brněnsku. Než jej zbourali a nahradili novým, stačil zavinit stovky nehod, jež se neobešly bez zranění či ztrát na lidských životech.

Nehody pod mostem v Sokolnicích vyvrcholily tragickou havárií v květnu roku 2004. „Autobus narazil čelně do mostu. Na místě tam zemřela čtyřiašedesátiletá žena ze Sokolnic a přes třicet zraněných odvezli záchranáři do nemocnice. Dva z nich, řidiče a cestujícího, hasiči museli vyprostit hydraulickými nůžkami,“ řekl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid. V nemocnici pak zraněním podlehli další tři lidé.

Na most nerad vzpomíná i starosta Sokolnic Jiří Životský. „Bylo to velmi nebezpečné místo. Úzký most, který se navíc mírně vlnil do tvaru písmene S. V zatáčkách řidiči snadno přehlédli cyklistu nebo chodce. Když je uviděli na poslední chvíli, nezbývalo jim nic jiného, než je zabít, nebo stočit auto doprava do konstrukce mostu,“ popsal nebezpečnou stavbu Životský. Konstrukce podle něj nesla stopy stovek, či dokonce tisíců drobnějších nehod. „Havárie se tam stávaly tak třikrát týdně,“ zdůraznil starosta.

Nyní už podle něj mají Sokolničtí bezpečný podjezd, na němž se zatím nestala jediná nehoda. Silničáře spolu se železničáři totiž tragická havárie vyburcovala ke kompletní přestavbě nebezpečného úseku silnice. „Nový podjezd odstranil nevyhovující křížení silnice s tratí a zajistil i normovou podjezdnou výšku. Dokončili jsme jej už na konci roku 2007,“ uvedl ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar. Dodal, že v září letošního roku rekonstrukci završila dostavba kruhového objezdu poblíž nebezpečného místa.

Autor: Petr Jeřábek

16.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Řemeslné práce - Řemeslné práce Zedník15 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva). Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Pracoviště: Nádražní 267, 696 14 Čejč., Náplň práce: betonování, vyzdívání, zateplování fasád, obkládání. Práce pouze v okrese Hodonín a Břeclav. ŘP sk. B vítaný., Konatkt: osobně, tel. 777 580 843 v Po-Pá od 7:00 do 17:00, e-mail: info@hofrastav.cz.. Pracoviště: Hofrastav s.r.o. - čejč, 696 14 Čejč. Informace: František Holešinský, +420 777 580 843.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Zámečník25 000 Kč

Zámečníci strojů zámečník/ce pro servis. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Znalost čtení technických výkresů výhodou, znalost problematiky důl. zařízení a těžby černého uhlí, znalost ruštiny nebo ukrajinštiny, výjezdy do zahraničí (Rusko, Ukrajina). , Profesní životopisy zasílejte poštou nebo e-mailem na adresu: kotaskova@tmachinery.cz.. Pracoviště: T machinery a.s. [2], Baťovka, č.p. 1285, 696 02 Ratíškovice. Informace: Markéta Kotásková, +420 518 391 560.

Obchod - Obchod Vedoucí prodejny, provozu21 000 Kč

Vedoucí pracovních týmů v prodejnách Vedoucí prodejny. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Štefánikova 289/13, 695 01 Hodonín., Požadujeme: vyučení v oboru prodavač/-ka, praxe s prodejem masa a uzenin, s porcováním masa a přípravou polotovaru, dále praxe s vedením prodejny a kolektivem zaměstnanců. Prac. doba (od-do): po-pá 7:30 - 17:00, so 7:00 - 11:00., Zam. výhody: práce na HPP, zázemí prosperující spol., odpovídající finanční ohodnocení, systém fir. benefitů - příspěvěk na penzijní a životní poj., 25 dnů dovolené, lázeňské pobyty, zam. balíčky, zvýhodněné tarify el. energie a volání, roční odměna atd., Kontakt: tel. 724 367 039 od 7:00 hod., e-mailem: prace@krasno.cz,zn. vedoucí prodejny Hodonín.. Pracoviště: Mp krásno, a.s. - provozovna štefánikova, Štefánikova, č.p. 289, 695 01 Hodonín 1. Informace: Zdeněk Tomešek, +420 724 367 039.

Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Pokojská13 420 Kč

Uklízeči a pomocníci v ubytovacích a vzdělávacích zařízeních pokojská/ký. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13420 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Bzenecká 1533, 696 62 Strážnice., Jedná se o práci pokojské v autokempingu Strážnice., Kontakt telefonicky 602 265 325 nebo e-mailem info@camp-straznice.cz, p. Zubalík. Pracoviště: Autokempink strážnice s.r.o., Bzenecká, č.p. 1533, 696 62 Strážnice. Informace: Miroslav Zubalík, +420 602 265 325.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Vína vystaví přes sto vinařství, lidé mohou ochutnat víc než čtyři stovky vzorků

Olympijský festival v areálu brněnského výstaviště.
37

Olympijský festival žil biatlonem. Fanoušci ale zatleskali jen dvanáctému místu

Salima: jídlo od kuchaře amerických prezidentů i malá obdoba Oktoberfestu

Brno – Do začátku veletrhů potravin a nápojů na brněnském výstavišti zbývá pár dnů. Lidem nabídnou delikatesy i desítky druhů piv z minipivovarů.

Jízdenky zaplatí lidé kartou. V autobusech vymění tisíce starých pokladen

Jižní Morava /ANKETA/ – Hotovost už lidé cestující regionální dopravou po Jihomoravském kraji potřebovat nebudou. Od příštího roku by mohli v autobusech zaplatit za jízdenku kartou. Představitelé společnosti Kordis, která zajišťuje v kraji integrovanou dopravu, hledají dodavatele tisícovky nových pokladen.

Prověřte své znalosti z matematiky v dnešním testu Deníku

Dostali byste se na střední školu? Zkuste si, jak těžké to mají žáci při přijímacích zkouškách. V dnešním tištěném Deníku najdete druhý z testů, které jsme pro vás připravili. Prověří vaše znalosti matematiky. Příští týden vás pak čeká další test. Kupte si Deník a ověřte znalosti své i znalosti svých dětí. 

Pod vlivem alkoholu či drog bourají co dvě hodiny. Opilí řidiči zabili tři lidi

Jižní Morava - Přestože policisté dávají dýchnout řidičům při téměř každé silniční kontrole, nadále sedají za volant pod vlivem. Loni při tom způsobili v České republice přes čtyři tisíce nehod, při kterých zahynulo pět desítek obětí. Čistě statisticky: opilci či zfetovaní řidiči bourají co dvě hodiny. A každý týden zabijí na silnicích jednoho člověka, vyplývá z údajů dopravní policie, které zanalyzoval Deník Data.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT