Rozhodl tak kvůli tomu, že svou veřejnou vyhlášku řádně nezdůvodnilo. Na to už před několika měsíci upozornil také ombudsman, tedy veřejný ochránce práv.

Kromě toho soud rozhodl i o tom, že má město nahradit náklady řízení. Ty přesahují třináct tisíc korun. „Navrhovatel měl ve věci plný úspěch, proto má právo na náhradu řízení,“ uvedl v únorovém rozsudku David Raus, předseda senátu krajského soudu.

Na ten se obrátil Dalibor Kameník, který bydlí v sousedství zmíněné Husovy ulice. „Ve veřejných vyhláškách rušících obytnou zónu na ulici Husova chybí řádné odůvodnění. Z Husovy ulice se po zrušení obytné zóny stalo především v pracovních dnech parkoviště v místech, kde stání v obytné zóně bylo zakázáno, tedy mimo vybudované parkovací zálivy. Tím se situace pro děti přicházející od ulice Legionářů a Milíčova znepřehlednila,“ upozornil Kameník.

Ten přitom připomínkoval už před dvěma lety první městskou vyhlášku k úpravě provozu především pro ulice Legionářů a Očovská, kterou pak zrušil krajský úřad. Mimo jiné také navrhoval nový přechod pro chodce v ulici Legionářů a vyřešení tamního nelegálního parkování. Druhá vyhláška města, která rozšiřovala zavedení třicítky i dál do sídliště Jihovýchod, sice prošla na kraji, ale následně narazila u ombudsmana.

Stěhování hodonínské lodi Konstancie s kapacitou šedesáti cestujících na hlavní tok řeky Moravy.
VIDEO: Konstancie se vznášela nad řekou Moravou. Hodonín ožije plavbami

„Úřad nijak nezdůvodnil, proč namísto obytné zóny zavádí jiný systém, který jednak navyšuje rychlostní limit vozidel a jednak mění pravidla parkování – v obytné zóně je možné parkovat jen na vyznačených parkovištích, zatímco jinak je možné parkovat všude, pokud zůstane volná šíře vozovky tři metry u jednosměrné a šest metrů u obousměrné ulice,“ uvedl ve zprávě o šetření veřejný ochránce práv Stanislav Křeček.

Město se sice před soudem hájilo, že jeho vyhláška, opatření obecné povahy, obsahuje byť stručné, avšak zcela srozumitelné a přezkoumatelné odůvodnění. Stručným důvodem měla být kolize s nově navrženým dopravním značením. Rezultát soudu byl ale jasný: vyhláška přezkoumatelné zdůvodnění neobsahuje.

Hodonínskou vyhlášku soud zrušil

Z odůvodnění totiž podle soudního senátu nelze dovodit ani obecnou odpověď na otázku, proč je městem přijatý režim s maximální třicetikilometrovou rychlosti vhodnější či potřebnější než předchozí model s obytnou zónou. „Zdejší soud je toho názoru, že odpůrce důvody napadeného opatření obecné povahy nejenže neodůvodnil dostatečně, nýbrž prakticky vůbec,“ stojí rozsudku senátu Krajského soudu v Brně.

Hodonínskou vyhlášku z prosince roku 2022 tak zrušil. „Věřím, že vedení města si na základě tohoto průlomového soudního rozhodnutí uvědomí, že do budoucna již nebude moci své záměry ve městě prosazovat opakovaně nezákonnou cestou bez řádného zdůvodnění,“ podotkl Kameník s tím, že začátkem tohoto měsíce opět podal návrh nového přechodu pro chodce, zejména pro větší bezpečnost desítek dětí přicházejících od Staré Moravy do Základní školy Očovská a vyřešení nelegálního parkování dopravním značením.

Osmnáctý ročník divadelní přehlídky Hobblík a Mumraj! začal v hodonínském kulturním domě, první večer patřil domácímu Svatopluku.
Dorazí herci z Prahy i Brna. Hodonín žije divadelním festivalem Hobblík a Mumraj

Proti rozhodnutí krajského soudu se mohla radnice odvolat formou kasační stížnosti u Nejvyššího správního soudu. Tuto možnost ale podle mluvčího hodonínské radnice Josefa Horníčka město nevyužilo.

Přistoupilo však v Husově ulici k obnově obytné zóny. „Rozhodnutím soudu došlo ke zrušení opatření obecné povahy, a tím k navrácení dopravního značení do původního stavu před stanovením místní úpravy provozu. Bohužel s tím se také vrací na sídliště Jihovýchod padesátka,“ uvedl mluvčí.

Nová změna se momentálně nechystá

Zároveň v tiskové zprávě připomněl, že místní úprava provozu byla stanovena v roce 2022 a zahrnovala Zónu 30 v okolí ulic Legionářů, Milíčova a celé sídliště Jihovýchod, mimo Okružní ulice, se zpomalovacími prahy a dalším souvisejícím dopravním značením.

„Ve většině těchto ulic, v nichž byla omezena maximální rychlost na třicet kilometrů v hodině s cílem zvýšit bezpečnost zranitelných účastníků provozu (pěších a cyklistů) platí opět obecná úprava provozu, tedy maximální rychlost padesát kilometrů v hodině,“ uvedl tento týden na webu města mluvčí. Jak doplnil pro Deník, nová změna se tady momentálně nechystá.

Zdroj: Deník/Petr Turek

V oblasti sídliště Jihovýchod navíc ale i tak dál platí omezení maximální rychlosti na třicet kilometrů v hodině na řadě míst, a to například v Očovské ulici, kde před tamní základní školou září nové dopravní značky s třicítkou, dále pak třeba ve Výstavní či Polní ulici.