Společnosti se podařilo opravit téměř osm desítek let staré opevnění unikátní vodní cesty, a to v částech na území Hodonínska mezi Vnorovy a Strážnicí a Vnorovy a Veselí nad Moravou. „V posledním úseku mezi Huštěnovicemi a Babicemi dodavatelská firma nesplnila termíny, takže jsme s ní ukončili smlouvu. Úsek bude v provozu, k jeho opravě se vrátíme v průběhu následující zimy,“ vysvětil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

S dalšími novinkami se setkají milovníci pobytu na letos osmdesátku slavícím kanále při úterním slavnostním odemykání sezony v přístavu ve Veselí nad Moravou. „Pokřtíme knihu Baťův kanál – od myšlenky k nápadu. Vedle toho jsme ve spolupráci s Českou poštou připravili 1. vnitrostátní poštu, která bude kotvit a mít přepážku přímo v přístavu, příležitostné razítko k výročí a razítko lodní pošty,“ přiblížil lákadla Gargulák. Zájemci tak mohou přímo odtud poslat pohled.

Odemykání úterý 1. květnaVeselí nad Moravou, přístaviště (14.00): vnitrostátní lodní pošta, koncerty, košt regionálních piv, prohlídka hvězdárny a zahradnictví, křest knihy, první vnitrostátní lodní pošta, plavby lodí
Strážnice, přístav (14.00): kapela Eldorado, plavby
Sudoměřice, Výklopník (14.00): plavby na motorových lodích, cimbálová muzika
Skalica, přístav (10.00): trhy, hudební vystoupení, pivo z Holíče, aquazorbing, koktejlový bar


Prvního května ale oslavy jubilea Baťovského díla neskončí. Už za necelé tři týdny, v sobotu 19. května, se u nedalekého přístavu v Petrově uskuteční výstava traktorů Svoboda. „Dříve tady tahaly nákladní čluny. Nepůjde ale o statickou výstavu, lidé se totiž mohou těšit na dynamické ukázky. Uvidí, co tyto stroje umí,“ uvedl Vojtěch Bártek, ředitel společnosti Baťův kanál.

Ta dokončuje po deseti letech nového průvodce. „Poslouží zejména uživatelům vodní cesty při vícedenních pobytech a plavbách,“ doplnil Bártek.

Na novou sezonu je naladěný i Luboš Dejdar z České Třebové. První letošní plavbu s dřevolaminátovým člunem Kobliha podnikne právě na Baťově kanále. „Měla by to být pohodová návštěva hlavně přístavů ve Veselí nad Moravou a Strážnici. První plavba bude tedy uvítací, zdvořilostní,“ popsal Dejdar a zároveň se svěřil, že by letos chtěl ještě prozkoumat i meandry řeky Moravy a vedlejší ramena na kajaku či kanoi.

Na Baťově kanálu bude Povodí Moravy kromě posíleného začátku sezony zajišťovat provoz v komorách v květnu a v září od pátku do neděle. V červnu, červenci a srpnu pak od úterý do neděle. „Proplutí plavebními komorami je bezplatné,“ sdělil mluvčí povodí Chmelař.

Poprvé od začátku sezony mohou zájemci využívat v petrovském přístavu novinku, díky níž mohou lodě dostat do vody. „Jde o unikátní stacionární jeřáb, který unese až desetitunové plavidlo. Jedná se o jediné zařízení svého druhu na celém Baťově kanále,“ dodal mluvčí ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Kanál postavila v letech 1934 až 1938 firma Baťa především pro dopravu lignitového uhlí z dolu v Ratíškovicích u Hodonína do továren a tepláren v Otrokovicích u Zlína. Provoz na vodní cestě se zastavil v roce 1961. Lodě se na ni začaly vracet od roku 1995, tentokrát však bylo jejich využití rekreační.