Vše o komunálních volbách na Hodonínsku čtěte ZDE

Lídři politických stran v Kyjově si možná v předvolební kampani zahrají i s dopravní kartou. Na nezbytnosti kruhového objezdu na křižovatce silnice č. 54 (ulice Vlkošská, Nerudova) a č. 432 (Havlíčkova) se až na jednoho shodují všichni. „Myslím si, že silnice od Vlkoše k nemocnici by měla sloužit jako hlavní tah a neměla by být zbržďovaná kruhovým objezdem,“ kontruje jednička Moravanů Zděnek Horák. Město Kyjov ale nemá změny na silnicích první třídy ve svých rukou. Dalšími velice důležitými hráči jsou Ředitelství silnic a dálnic a Správa a údržba silnic.

Další kruháče jsou již vyprojektované na ulici Pod Kohoutkem a při vjezdu na parkoviště do nemocnice. „Čeká se na finance od státu a kraje,“ přiblížil současný stav kyjovský starosta František Lukl ze Sedmadvacítky nezávislých. „Úsek napojení silnic druhé třídy na I54 u nemocnice by se měl modernizovat tak, aby byl průjezd, co nejplynulejší,“ doplnil lídr opozičních sociálních demokratů Jiří Frolec.

Velkým kyjovským snem je obchvat města. Ten by měl vést kolem jižní průmyslové zóny a nakonec by vyústil v plánované R55. „Jeho realizaci v následujících pěti letech nevidím reálně, právě kvůli vládním škrtům v oblasti dopravy,“ zůstává na zemi starosta, stejně jako jeho kolega z městské rady. „Je to otázka státní a krajská v řádech miliard. Ohledně obchvatu jsem hodně skeptický. Myslím si, že na takovou výstavbu stát peníze nedá a možná je ani nemá,“ sekunduje místostarosta a lídr ODS Miroslav Hula. „Myslím si, že ani v příštím volebním období se to nějak významně neposune,“ doplnil bývalý ministr životního prostředí a lidovecká jednička v Kyjově Libor Ambrozek. Sociální demokraté by přes to chtěli více zatlačit na investory. „Vypadá to, že není dostatek zdrojů, ale myslím si, že nastane čas oživení ekonomiky a ředitelství pak dostane nějaké peníze,“ doufá Frolec.

I když výstavba jižního obchvatu není úplně aktuální, tak v Kyjově už přemýšlí nad obchvatem kolem nemocnice směrem na Kroměříž. „Měl by následovat po obchvatu jižní části Kyjova. Uskutečnit by se mohl během následujících třiceti až padesáti let,“ nastínil kyjovské plány lídr KSČM Václav Lukáš.

Podle Moravanů místní trápí také dostupnost do Kyjova z okolních vesnic. „Měla by se také zlepšit dostupnost do Brna a Hodonína,“ upozornil Horák.

Největší změnou za poslední roky bylo zavedení parkovacích automatů v centru. „Město z nich získá asi tři miliony korun. Tyto finanční prostředky putují zpátky do oprav chodníků a komunikací. Jsou z nich financované také nasvětlování přechodů pro chodce,“ uvedl Lukl. Tento krok radnice se osvědčil i podle nováčka v kyjovské komunální politice SPO. „S parkovacími automaty souhlasím, protože plní svůj účel. Předtím nebylo kde ve městě zaparkovat,“ vzpomněl lídr Zemanovců Jindřich Pleva.

To možná nebude poslední změna na kyjovském náměstí. „Musí tady taky dojít k přehodnocení dopravy na náměstí a výjezdu z něj, kde dochází často ke kolizním situacím, například zjednosměrněním,“ dodal starosta. Stejného problému si všimla i jednička komunistů, jen řešení by nabídl jiné. „Myslím si, že by tomu pomohl vnitřní a vnější okruh Kyjova,“ uzavřel Lukáš. (pt)

ANKETA: Jak vyřešíte nedostatek parkovacích míst?

Jiří Frolec
lídr ČSSD
Záleží místo od místa. Myslím si, že se někde bude muset vstoupit do zeleně, tomu se asi neubráníme. Chce to, ale postupovat s rozumem, aby dopady na zeleň kolem nás byly co nejmenší.

Zdeněk Horák
lídr Moravanů
Například na sídlišti Kollárová jsou pozemky, které by se daly lépe využít, než momentálně. Dost velké plochy jsou za hřištěm. Mohly by posloužit jako nějaká zeleň nebo parkovací plocha.

Miroslav Hula
lídr ODS
Udělali jsme některá zachytná parkoviště. Uvažuje se o pořízení parkovacího domu, což je ale hodně finančně náročné. Bez dotace na něj nemáme. Máme zpracované projekty na regeneraci sídlišť, jejich součástí je výstavba nových parkovišť.

Jindřich Pleva
lídr Strany práv občanů Zemanovců
Je to problém, která se dá řešit velice těžko, protože tady žádná místa nejsou. Byly by to jen sliby.


Libor Ambrozek
lídr KDU-ČSL
Nevím, jestli tady dozrál čas pro nějaké podzemní garáže. Je to spíš otázka nějaké úvahy nad územním plánem. Není žádné jednoduché řešení.


František Lukl
lídr Sedmadvacítky nezávislých
Musíme revitalizovat sídliště a citlivě zasáhnout do stávajících zelených ploch, které by se mohly stát parkovacími místy. To vše musí proběhnout po seriozní diskuzi s občany. Některé ulice se budou muset zjednosměrnit, aby i zde bylo možné parkovat.

Václav Lukáš
lídr KSČM
Na městě jsme vytvořili koncepci, kde se parkování řeší. Ale dostatek parkovacích míst v Kyjově nebude asi nikdy.