„Zlepšila se průjezdnost a plynulost dopravy. Navíc nemusí řidiči čekat v dlouhých frontách u přechodu a v noci nemusí nebezpečně vjíždět do křižovatky, když jsou vypnuté semafory,“ shrnula přínos modernizace křižovatky hodonínská místostarostka Anna Matějková.

Na názor lidí se ptal Hodonínský deník také v ulicích města. Ti shledávají přínos především v novém nočním systému. Podle řidičky Anny Konečkové je doprava opravdu plynulejší. „Jela jsem přes křižovatku několikrát večer a musím říct, že nový režim je lepší,“ pochválila speciální provoz určený pro noční hodiny Konečková.

Tento režim je právě vhodný do takových míst, jako je tato rušná křižovatka, kde jsou špatné rozhledové podmínky, ramena komunikace „opticky“ velmi podobná. „Ani psychologicky není řidič v této situaci varován, že nejede po hlavní komunikaci, přestože jsou použity značky, na kterých je vyznačena hlavní a vedlejší silnice,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí hodonínské radnice Petra Kotásková.

Slabinu v nočním režimu však mohou vidět lidé jedoucí na kole. Nový systém totiž rozezná pouze auto, protože kolo je vyrobeno z jiných materiálů. Místostarostka Matějková ale v tomto problém nevidí. „V noci jezdí málo kol,“ konstatovala Matějková a dodala, že cyklista může projet křižovatku současně s autem nebo jednoduše seskočí z kola a aktivuje si zelenou přiložením ruky na krabičku u přechodu.

Signalizace pro nevidomé

Tu si mohou chodci spustit i během dne, kdy je na křižovatce nejhustší doprava. Chodec ale nedostane přednost okamžitě. Systém musí nejprve vyhodnotit počet projíždějících aut. „Pokud nebude přejíždět ve dne přes křižovatku auto, zelená samozřejmě naskočí okamžitě,“ řekla Matějková, jak ještě uvedla v noci si naopak chodec aktivovat zelenou přes systém musí, jinak se signál Volno nerozsvítí.

V praxi to tedy funguje tak, že v nočních hodinách svítí na tříbarevném semaforu pro řidiče a dvoubarevném semaforu pro chodce signál Stůj. Zelená neboli signál Volno se zapne až na tom semaforu, na kterém bude uplatněna poptávka tedy chodeckým tlačítkem nebo od detektorů vozidel.

Novinkou je také nový systém signalizace pro nevidomé. Semafor teď klape jen od 8 do 18 hodin. Potom si musí chodec spustit zvukovou signalizaci pomocí přístroje VPN – vysílač požadavku nevidomých.

Původně ale neměl semafor klapat vůbec. To se však nelíbilo nevidomým. Vedení města se s nimi tedy nakonec domluvilo a semafor opět klape, ale jen přes den. Jak uvedl vedoucí odboru investic a údržby hodonínské radnice Jiří Šťukavec město chtělo tímto krokem vyjít vstříc i lidem bydlícím v blízkosti křižovatky.

Podle Pavla Svobody z odboru investic a údržby města Hodonín by příští rok měla být zmodernizována i druhá křižovatka ulice Žižkova a Brněnská.