Petiční výbor argumentuje pro svůj záměr především výsledky z měst, kde lidé již zdarma cestují. Mezi ně patří úbytek individuální automobilové dopravy. „Menší dopravní zácpy, lepší průjezdnost městem. Zlepšení životního prostředí, snížení emisí a hluku,“ stojí v petici.

Zvýšení nákladů za bezplatnou MHD odhadují podporovatelé podpisové akce mezi pěti až sedmi miliony korun. „Naše konkrétní návrhy i hlasování pak dají spoluobčanům spolehlivou odpověď, zda problémy dopravy v našem městě chtějí politici řešit, nebo jen hledají výmluvy, proč to nejde,“ uvedl Navrátil.

Náklady na provoz MHD v Hodoníně překračují ročně devět milionů korun. Radní se v odpovědi žadatelům shodli, že výsledky petice budou jedním z podkladů pro zpracování aktualizace koncepce dopravy. „Při jejím zpracování prověříme veškeré aspekty provozu městské hromadné dopravy včetně vedení a četnosti jednotlivých linek či případného rozšíření. A také varianty plateb za její použití, aby se MHD opravdu stala plnohodnotnou alternativou používání osobních aut, jak navrhujete,“ napsal v odpovědi na petici hodonínský starosta Libor Střecha. Finální výstup ze zpracované koncepce lze podle něj očekávat do poloviny roku 2020.

Peticí se snažili o změnu v MHD a navýšení počtu spojů už před pěti lety obyvatelé v místní části Nesyt. „Každá kandidující strana měla v programu zvýšení dostupnosti Nesytu, ale na další spoje stále čekáme. Přitom i stav cesty do centra se za tu dobu zhoršil, což zvláště pociťujeme, když kvůli chybějícím spojům musíme chodit pěšky či jezdit na kole,“ přiblížil zakladatel podpisové akce Vlastimil Provázek.

MHD zdarma plánují zavést už na jaře i v o něco menším městě, v Hranicích. „Většina stran měla bezplatnou MHD ve svých programech, peníze na toto opatření tak už jsou v rozpočtu připravené,“ sdělil Deníku Rovnost mluvčí tamní radnice Petr Bakovský.