„Z radnice nemáme žádné zprávy, všechno se dovídáme jen z médií. Je možné, že Hodonínu překladiště prospěje, ale nás se nikdo na nic neptá. Přitom se to tyká právě nás, přišli bychom o současné podmínky k žití a klidné bydlení," řekl Vlastimil Provázek, který bydlí právě v místní části Nesyt.

Právě kousek za jeho domem by měl na osmdesáti hektarech vyrůst kontejnerový terminál, kde by údajně pracovaly stovky lidí. O těchto plánech dokonce začátkem tohoto měsíce jednala delegace čínské státní stavební firmy na hodonínské radnici. To bylo také impulzem pro reakci opozičních Svobodných v podobě vyhlášení místního referenda k překladišti. „Zatímco s čínskými investory se aktivně jedná, interakce vedení města s jeho občany je zatím mizivá. Výstavba překladiště by přitom výrazně a hlavně nezvratně ovlivnila život obyvatel Hodonína," upozornila Terézia Išková, zastupitelka za Svobodné.

Podle nich by o tak zásadní záležitosti nemělo rozhodovat jen jednatřicet hlasů v zastupitelstvu. „Žádný z občanů Hodonína nemohl svůj názor vyjádřit při volbách do zastupitelstva, protože v době hlasování se o překladišti ještě nevědělo. Strany, které v zastupitelském sboru nyní jsou, terminál ve svém volebním programu neměly," vysvětlila Išková.

Právě proto navrhuje lidové hlasování. To ale v nejbližší době vládní koalice nepodporuje. „Je naprosto předčasné se v současnosti bavit o referendu. Nejdříve se záměr musí zahrnout do krajských zásad územního rozvoje a posléze by se musel měnit náš územní plán, nyní je dotčená plocha určená pro zemědělské využití," řekl starosta Milan Lúčka.

Podle lidoveckého místostarosty Ladislava Ambrozka navíc záměr chybí i v celostátní koncepci dopravy. „Nyní je to bezpředmětné. Ale ve chvíli, kdy by měl být tento záměr myšlený vážně, tak jej beru jako otázku hodnou referenda," řekl Ambrozek.

Podobný názor má i místostarosta za Změnu Vítězslav Krabička. „Nevěřím tomu, že by u nás bylo toto překladiště v nejbližších deseti letech. Myslím si, že se nachází jen v rovině přání a s reálností nemá nic společného. Navíc se ani v tomto ohledu nepodnikají žádné kroky, třeba návrh změny územního plánu," uvedl Krabička s tím, že referendum by bylo spíše vhodné kvůli plánovanému turistickému přístavu ve městě na Staré Moravě.

Zajímavé je, že na oficiálních stránkách sousedního Holíče, kde by se měla nacházet část terminálu, je i plán na vybudováním kontejnerového překladiště do tří let. A o dalších sedm let později by měla být splavněná i řeka Morava až po Dunaj.