Ve všech uličkách jen třicetikilometrová rychlost, přednost zprava a zákaz vjezdu nákladních automobilů. V Lužicích se rozhodli omezit řidiče ve prospěch pěších a cyklistů.

„Uspořádali jsme anketu, ze které vyplynulo, že lidé dávají jednoznačně přednost bezpečnosti na silnicích a chybí jim parkovací místa,“ vysvětlil starosta Jaroslav Kreml.

Obecní úřad oslovil brněnské Centrum dopravního výzkumu a ve spolupráci s ním vypracoval návrh na organizaci dopravy v celé vesnici.

Podle něho budou všechny ulice opatřeny značkou Zóna třicet. Nákladní auta s výjimkou dopravní obsluhy do nich budou mít zakázaný vjezd. Přibudou naopak parkovací místa a zmizí značky Hlavní silnice a Dej přednost v jízdě. Všichni se budou řídit pravidlem pravé ruky.

„To zpomalí řidiče. Když vědí, že jsou na hlavní, dupnou na plyn,“ vysvětlil Kreml. V lokalitách, kde obec staví nové cesty a chodníky, na tom budou pěší ještě lépe. Dopravní značka je vymezí jako obytnou zónu a zanikne rozdíl mezi chodníkem a silnicí. Chybět nebudou retardéry, vyvýšené křižovatky nebo bezpečné autobusové zastávky.

Výjimkou budou dva hlavní tahy, které protínají Lužice a jsou ve správě Jihomoravského kraje – Břeclavská a Velkomoravská ulice. Na této silnici v centru vesnice však Lužice zpomalily provoz už loni. Získaly za to první místo v soutěži Cesty městy.

„Řešení vychází ze současných evropských trendů. Cílem je polidštit centra měst a obcí. Dříve se u nás prosazoval názor, že je potřeba dělat vše pro automobilovou dopravu. Ten se ale ukázal jako mylný. Všechny druhy dopravy musí být rovnocenné,“ pochválil záměr lužických zastupitelů Josef Andres z Centra dopravního výzkumu.

Lužice nejsou první vesnicí na Hodonínsku, která přišla se zónou třicet. Už loni ji zavedli v Miloticích. „Třicítku máme ve všech místních ulicích. Chtěli jsme upřednostnit lidi před auty. Rychlost řidiči celkem dodržují, ale problém máme s nákladními auty, která jezdí a parkují i tam, kde to mají zakázané,“ shrnula zkušenosti starostka Milotic Alena Presová.

V Lužicích budou nová opatření zavádět postupně, podle toho, jak se jim podaří dát dohromady peníze. „Určitě začneme zavedením jednosměrky v ulici Hranička. Dál už bude záležet na penězích. Na některé úpravy budeme žádat o dotace,“ nastínil starosta Kreml další postup.