Poslední víkend radovánek před půstem si užijí také lidé v Hodoníně. Sobotní celodenní program zahájí zabijačka a vystoupení dětských i studentských sborů. „Za stokorunovou vstupenku dostane návštěvník určitý podíl z masa, svařák od vinařství Marada, nebo si pochutná na božích milostech, kávě a čaji od paní Tomšejové," prozradila Jana Kašná z programového oddělení Domu kultury Hodonín.

Lístek svému majiteli umožní i vstup zdarma na večerní krojový ples. Ve dvě hodiny začíná tradiční fašaňková obchůzka. Průvod vychází od kulturního domu, poté zamíří ke knihovně. Odtud bude pokračovat na hlavní křižovatku, dále k faře a muzeu. Putování zakončí u radnice. „Může to zabrat hodinu až hodinu a půl. Chodí se v maskách, po cestě se hraje a zpívá," upřesnila Kašná. Večer je v plánu krojový ples s pochováváním basy, což je také běžný masopustní zvyk.

Zato fašaňk na Horňácku býval až do nedávna spíše jen v krojích, bez masek. „V Nové Lhotě zapátrali v dějinách a zjistili, že se tam dříve chodilo i v maskách, tak nyní jsou tam už masky vidět. Ale to je výjimka," sdělil folklorista Antonín Vrba.

V srdci Horňácka, ve Velké nad Veličkou, se nyní opravuje kulturní dům. Proto se tam letos neuskuteční sobotní večerní zábava ani pochovávání basy. Jedinečná dvoudenní pochůzka, která začíná v neděli, ale zůstane. „Účastníci se snaží obejít všechny domy. Obec je hodně dlouhá, takže to zabere dva dny. Budou sice zvát na pochování basy, ale nemají ji kde pochovat," zasmál se Vrba.

Místo Velké připravuje velký fašaňk nedaleký Kuželov. V pátek hosté zavítají na zabíjačku a program v kulturním domě, kde budou hostovat folkloristé z Velké. Sobota je vyhrazená pro celodenní obchůzku Kuželovem.

Fašaňk je zvyk, lidový obyčej, který zapadá do kalendářního cyklu a je známý už možná z pohanských dob. „Slavení spadá na konec mezidobí a největší oslavy vždy propukly v předvečer Škaredé, neboli Popeleční středy," vysvětlila etnoložka z Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici Markéta Lukešová.

Masopust je také spojený s různými převleky. Dříve lidé vyráběli fašankové masky z tradičních materiálů. Často se objevovali takzvaní slamění muži, baba s nůší s děckem a různé profesní skupiny, jako jsou třeba řemeslníci. Muži se často převlékali za ženy nebo ženy za muže. „Používaly se i masky znázorňující určité menšiny, jako například Židy nebo Cikány," doplnila Lukešová.

Moc historických masek se do současnosti nedochovalo. „Průvody bývaly velmi bujaré. Masky vydržely třeba jednu obchůzku a potom se musely udělat nové. Každá hospodyňka si kousek utrhla, aby měla bohatší úrodu. Navíc se lidé v převlecích váleli a různě vyváděli," přiblížil etnolog hodonínského Masarykova muzea Tomáš Gronský.

Mezi časté masky patřily ty znázorňující medvědy či koně. „Pro svou fyzickou sílu požíval medvěd u našich předků mimořádnou úctu. Můžeme zde také najít jistou podobnost s člověkem, vždyť medvěd dokáže chodit i po dvou zadních nohách. Kůň představuje vznešenost, ušlechtilost a moudrost," vysvětlil Gronský.

hodonínský fašanksobota 6. února
8:00 – fašanková zabíjačka
14:00 – fašanková obchůzka od kulturního domu
20:00 – krojovaný ples
kuželovský fašankpátek 5. února
17:00 – prodej zabíjačkových specialit
20:00 – kulturní program
sobota 6. února
11:00 – fašanková obchůzka po dědině
kostelecký fašaňksobota 6. února
9:00 – fašankový průvod
17:00 – tradiční trh
20:00 – fašanková zábava
neděle 7. února
15:00 – košt božích milostí