Autor nově zrekonstruované slovanské expozice v Mikulčickém areálu, architekt Jan Konečný, může být na svou práci patřičně hrdý. V Pantheonu Národního muzea v Praze převzala za expozici ředitelka Masarykova muzea Irena Chovančíková prestižní cenu.

Glorii musealis udělila letos už posedmé Asociace muzeí a galerií České republiky a Ministerstvo kultury. Nejvyšší ocenění získal projekt Velkomoravské Mikulčice- Druhý kostel a sakrální architektura knížecího hradu. Hluboký estetický zážitek zřejmě tak nezanechává expozice pouze u návštěvníků.

Propojení reálných poznatků o životě starých slovanů se světelnými a zvukovými efekty a starými negativy oslovilo i odborníky. Veřejnost dostala signál, že se v Mikulčicích dělá práce dobře. „Pocity mám pochopitelně povznášející. Získat v konkurenci tak nákladných a vynikajících projektů prvenství, je pro nás otázkou obrovské prestiže v muzejním světě,“ vyjádřila pokoru před rozhodnutím poroty ředitelka Masarykova muzea Irena Chovančíková.

Zisk ocenění je pro areál velkou satisfakcí. Po počátečních problémech dokázali svému zřizovateli- Jihomoravskému kraji, že investice, které do něj vkládají, mají svůj účel. A že si při rozdělování dotací tato Národní kulturní památka zaslouží, aby na ni kraj pohlédl vlídným okem. „Máme velké plány do budoucna a toto prestižní ocenění by nám mohlo otevřít cestu. Žádáme totiž o dotace z Evropské unie,“ naznačila Chovančíková, která částku, potřebnou na revitalizaci areálu, odhaduje na desítky milionů.

„Máme podaný projekt na zdvižení základů kostela a vegetační úpravy. Připravujeme i rekonstrukci velkomoravského kostela a ta bude nákladná,“ vypočítává své záměry v areálu slovanského hradiště Irena Chovančíková.

Snahou pracovníků areálu je především to, aby lidé odcházeli s uměleckým zážitkem a pocitem, že viděli něco skutečně krásného. Proto by také rádi vybudovali nové a moderní návštěvnické centrum, jež bude odpovídat dnešním standardům náročného návštěvníka. „My jsme skončili opět před branami slávy. Přesto vysoce hodnotím přínos areálu v Mikulčicích.

Porazit několikamilionové projekty, jako je Umělecko-průmyslové muzeum v Praze s expozicí Biedermeieru v českých zemích v 1.polovině 19.století či Hlubokou s jejím Gotickým uměním, je opravdu úspěch,“ zhodnotil ředitel Galerie výtvarných umění v Hodoníně Josef Fantura. Ten také vyzdvihl vysokou úroveň moravských muzeí. Ty se totiž už několik let po sobě umísťují na předních místech a sbírají ceny.

„Jsem velmi potěšen, že komise takto ocenila naši práci. Věřím, že zisk Glorie musealis pozitivně ovlivní i zápis této památky na seznam UNESCO, o který usilujeme,“ zhodnotil čtvrteční úspěch vedoucí Slovanského hradiště v Mikulčicích František Synek.