„Ještě ale několik let potrvá, než budeme moci být spokojení s tím, jak učitele ohodnocujeme, a také s dostatkem kvalifikovaných pedagogů, kteří mají učit naše děti. Má práce proto ještě není u konce," říká v rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost ministryně školství Kateřina Valachová.

Od tohoto září jste zvýšila učitelům platy, jde o nejvyšší navýšení v regionálním školství srovnatelné se zdravotníky. Někteří ředitelé škol nicméně zaměstnancům plánují na úkor tarifů snížit osobní příplatky. Co na to říkáte?
Pevně věřím, že tyto případy vyplývají pouze z předchozí zkušenosti ředitelů, kdy finančních prostředků opravdu nebylo tolik a stát z financí určených na tarifní platy neposílal dostatek prostředků na zohlednění reálných počtů učitelů a také dětí, které vzdělávají. V těchto případech se ředitelé do těchto situací skutečně mohli dostat. Nyní si ale myslím, že pokud se vedení škol seznámí se stávající tarifní tabulkou a s rozvojovým programem, nebude k takovým případům docházet. Finance také nově do škol půjdou na dvě splátky, jednou na statistické počty z roku 2015, poté se doplatí i reálné počty z letoška. Taková praxe dříve nefungovala. Abychom však měli stoprocentní jistotu, že se případy snižování osobních příplatků učitelů stávat nebudou, potřebujeme změnu financování škol. Tu se v tomto školním roce budeme snažit prosadit.

Budete v budoucnu usilovat o další platové navýšení?
Jsem ráda, že se konečně podařil udělat krok, který učitelé i ostatní pracovníci ve školství opravdu pocítí. Je ale jasné, že stále nejsme u konce. Naše práce teprve začíná, školství se totiž v minulých obdobích předchozích vlád dlouhodobě nevěnovala dostatečná pozornost. Čeká nás ještě několik dalších let, abychom mohli být spokojeni s tím, jak učitele ohodnocujeme, a také s dostatkem kvalifikovaných pedagogů, kteří mají učit naše děti.

Čím budete pokračovat v následujícím školním roce?
Chci prosadit kariérní řád, na který učitelé dlouho čekají, a také změny v zákonech týkající se odborného vzdělávání. V tomto případě je třeba zejména upravit mistrovskou zkoušku a také uzákonit pravidlo o spolupráci mezi zaměstnavateli a školami, která by umožnila zaměstnavatelům ve větší míře finančně podporovat učňovské nebo střední odborné školy. To po nás žádají hlavně velké společnosti. V jiných státech je už tento systém spolupráce upraven zákonem a umožňuje zaměstnavatelům vlastními finančními prostředky odborné školy podporovat.

Před dvěma dny jste otevřela novou firemní mateřskou školu Jihomoravského kraje v Brně, ministerstvo školství bude navýšení kapacit mateřských škol podporovat i v příštím roce. Silnější ročníky dětí se však přesouvají do základních škol, bude další navýšení potřeba?
Ve velkých aglomeracích, jako je Praha a Brno, je situace ohledně kapacit mateřských škol stále napjatá, proto jsme se tyto školy rozhodli financovat i příští rok. Komunikujeme i s obcemi a kraji, aby zvyšování kapacity věnovaly dostatečnou pozornost. Jsem ráda, že i Brno se tímto způsobem obohatí o osmdesát míst pro děti. K prvnímu září se s podporou ministerstva otevřelo třicet mateřských škol.

Od prvního září začala platit inkluzivní novela školského zákona, přestoupí asi dvě stovky handicapovaných dětí. Očekávala jste větší číslo?
Ukázalo se, že věci ve školství a vzdělávání běží úplně přirozeně. Nikdo nemůže očekávat, že dojde k nějakým přelivům dětí do jiných škol, nebo že by někdo bez vůle rodičů mohl rozhodnout o vzdělávání jejich dítěte. Jsem ráda, že všechny tyto kritické komentáře se ukázaly nepravdivými. Stát teď navíc od prvního září zaručuje, že ať je dítě ve speciální nebo běžné škole, má odpovídající podporu.

Jak to vypadá s vyhláškou o zákazu prodeje nezdravých potravin ve školách? Začne od září platit?
Ano, od září bude účinná. Konečně se nám podařilo vyřešit všechny připomínky Evropské komise, antimonopolního úřadu, ministerstva zemědělství a zdravotnictví a také ředitelů škol a odpracovat, co bylo potřeba.

Před dvěma dny jste doprovodila dceru Petru do první třídy. Jak jste základní školu vybírala?
Do stejné školy jsem chodila já i můj otec. Samozřejmě jsem se informovala i o tom, jaké možnosti aktivit škola nabízí, nejdůležitější pro mě nicméně bylo to, jaké je ve škole klima – jaké jsou vztahy mezi učiteli a dětmi a také mezi rodiči. Právě ty byly na mojí základní škole vždy dobré.

RŮŽENA MACHÁLKOVÁ