„Region Slovácko se stal v loňském roce vítězem soutěže Evropské komise o evropskou excelentní destinaci a je nositelem ocenění Eden. V rámci propagace této značky se uskuteční čtyři miniveletrhy cestovní ruchu,“ vysvětlila důvod pořádání akce její organizátorka Marcela Šimánková. Tyto miniveletrhy jsou podle ní v podobném duchu, jako velké veletrhy –vystavovatelé prezentují své služby. Především se ale představují jednotlivé mikroregiony dané oblasti a drobní podnikatelé.

V Kyjově to byl například Mikroregion Nový Dvůr, čajokavárna Něha nebo Bukovanský mlýn.

„Přínos to má určitě i přesto, že naše sdružení funguje přímo v Kyjově. Je napojené na podnikatele či obecní úřady a obyčejní lidé nás nemusejí znát,“ uvedla Hana Horňáková ze sdružení Kyjovské Slovácko v pohybu, jež se také na místě prezentovalo svou činností. Představilo především knihy, průvodce či mapy, které vydalo.

„Jsme rádi, že o sobě můžeme dát vědět i na menších akcích. Právě na nich se lidé mohou dovědět o zajímavých místech, které přitom nevévodí tradičním trasám výletů,“ uvedl přítomný starosta Velehradu Stanislav Gregůrek. Jako příklad uvedl to, že na Buchlovsku kdekdo zamíří kromě Velehradu například na zámek do Buchlovic, ale přitom neví, proč by měl zamířit i do Starých Hutí nebo do Hostějova.

V Kyjově byli k vidění šikovní lidé z blízkého okolí, kteří umějí vyrábět háčkované dekorace, výrobky z včelích produktů, ze dřeva nebo takoví kteří předváděli nyní aktuální pletení žil či praklů nebo škrabání kraslic.

K ochutnání byly domácí škvarky, tradiční béleše, ale i jejich varianta, ve které povidla a mák nahradila pasta vyrobená z česneku a sádla. Nebyla by to samozřejmě ta pravá prezentace Slovácka, kdyby chyběla ochutnávka vína. To nabízel Cech kyjovských vinařů.

V kulturním programu se pak během dne postupně představili se svými vystoupeními muži ze sboru Paniháj, děti ze školy Dr. Joklíka a také Tetky z Kyjova.

Podobný miniveletrh jako v Kyjově se uskutečnil nedávno i v Hodoníně. Ještě v dubnu se uskuteční ještě v Uherském Hradišti. Nakonec přijde na řadu ten v Napajedlech.

Slovácko získalo cenu Eden v loňském roce v konkurenci dalších pětadvaceti destinací v ČR. Získalo za to kromě jiného peníze na marketingové aktivity či možnost užívání v Evropě prestižního loga. Stalo se také součásti sítě předchozích vítězů po celém kontinentu.