Připomínkou zrušené železnice by se mohla stát cyklostezka z Uhřic do Ždánic. Koleje nyní jen zarůstají a plán Mikroregionu Ždánicko vybudovat místo kolejí trasu pro cyklisty by cestě dal nový smysl. Poprvé si spolek obcí zažádal o cenovou nabídku na odkoupení náspu a kolejí před více než rokem a půl. Dodnes ji nemá.
„České dráhy nedávno svolaly schůzku všech zájemců o trať či zastávek u ní. Doufali jsme, že tam se vše už vyřeší, ale zástupci drah nám ani tam nedokázali říct, kolik by stála jen trať bez budov kolem ní,“ postěžovala si předsedkyně mikroregionu Vlasta Mokrá.
Dostala ale slib, že brzy kalkulaci dostane. Místo ní ale tento týden přišlo oznámení o povolení demolice. „Není to z toho úplně jasné, ale myslím, že nejde jen o budovy. Týká se to i kolejí,“ domnívá se Mokrá.
To sice plán na vybudování trasy pro cyklisty nenaruší, ale bez přesné cenové nabídky se obce nemohou posunout dále. Budou potřebovat dotace a stále neví, kolik je bude stát nákup takzvaného svršku a spodku trati. „Doufám, že na nabídku nebudeme čekat další rok,“ věří předsedkyně svazku obcí.
Své zájemce už mají i bývalé zastávky a nádraží. V Želeticích by mohla být truhlářská dílna, v Uhřicích dokonce rodinný dům. Na ždánickém nádraží by chtěla firma z Vyškovska postavit recyklační linku.
„Ptali jsme se okolních firem i obyvatel a tento plán se jim nelíbí. I my bychom tam raději viděli něco, co by více ladilo s plánovanou cykloturistikou. Navíc má být brzy nová recyklační linka v blízkých Uhřicích,“ řekl tajemník ždánické radnice Eduard Medřický.
Cyklisté sice po zrušené železnici zřejmě ještě dlouho nevyjedou, ale lepší budoucnost pro zarůstající trať zřejmě není. „Železnice záměrně vedla mimo osídlení. Spojovala různé hospodářské statky. Už před sto lety tamní starostové prorokovali její zánik,“ tvrdí o trase Leoš Tomančák, který se o trasu ze Ždánic do Čejče dlouhodobě zajímá. Jako fanda železnice by raději viděl místem projíždět vlaky, ale ani cyklostezka mu není proti srsti.
„Byla by alespoň připomínkou toho, co tam bývalo. Nabízí krásnou krajinu a byla by také například spojením místa, kde byl po bitvě u Slavkova podepsán mír, a ždánickým muzeem,“ vyzdvihl Tomančák.
Právě v muzeu je nyní k vidění kromě jiného výstava ke stému výročí tamní železnice.
Stezka by posloužila ale také v létě při cestě za koupáním. Do Ždánic jezdí děti z okolních obcí na koupaliště a v Uhřicích právě roste nový aquapark. Přibližně desetikilometrová trasa by byla lehce přístupná pro obyvatele Věteřova, Želetic, Dražůvek, Stavěšic, Nenkovic či Násedlovic.
České dráhy zrušily v místě osobní dopravu už před deseti lety. Na konci roku 2006 skončila i doprava nákladní, ovšem jen v úseku Ždánice-Uhřice. Úsek Uhřice-Čejč stále ještě slouží Moravským naftovým dolům, které koleje používají pro převoz cisteren s naftou.