Ničivé tornádo o síle F4 ze čtvrtečního večera 24. června 2021 se osudově vepsalo do průmyslové zony mezi Lužicemi a Mikulčicemi. Ta se následně za poslední tři roky výrazně proměnila. Znát je to zejména v technologickém parku MND. Jeho proměny ale nekončí ani teď.

Naopak. Připravuje se tady například nové napojení na rozestavěnou dálnici D55. Současný sjezd do areálu MND řidiči jedoucí po silnici I/55 vidí mezi odbočkou na Lužice a areálem těšických vinných sklepů. Tedy v úseku, kde značení upozorňuje na zákaz předjíždění. Těžaři se tedy už v předstihu snaží vypořádat s tím, že jim výstavba dálnice D55 uzavře severní sjezd u stávající nákladní vrátnice, s čímž počítají v letech 2028 až 2032.

Ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.
Dálnice D55 okolo Hodonína se bude stavět za provozu, potvrdil ředitel Chudárek

„Už v této době musíme přemýšlet nad tím, jak udržet areál atraktivní pro příjezd nákladní dopravy. Velmi elegantním řešením při výstavbě dálnice bude mimoúrovňová křižovatka, do níž se mimo obce svede sjezd nákladní dopravy,“ popsal připravované východisko René Kachyňa, ředitel společnosti MND Drilling and Services, která sídlí právě v technologickém středisku skupiny MND v Lužicích.

K využívání této nové příjezdové silnice počítá také s vybudování nové nákladní vrátnice v opačné, jižní části areálu. „Z toho důvodu musela být také změněna páteřní okružní trasa pro obsluhování jednotlivých skladovacích ploch, což je pro nás stěžejní vzhledem k tomu, že máme přes tisíc kusů zařízení,“ sdělil Kachyňa.

Už schválený návrh pro novou podobu jižní části technologického centra navíc počítá i s další výraznou změnou v jádru. S parkem se stromy, trávníky i kvetoucími lukami. Mezi novinkami pro severní část je pak plánovaná výsadba do zelených pásů. Navržené jsou tak, že tady počítá se zasakováním dešťové vody.

Vedení společnosti se netají tím, že projektování má být hotové ještě letos. „V momentě, jakmile budou dokončené projekční práce, což odhadujeme již na třetí kvartál tohoto roku, začnou postupně stavební práce. Hotovo bude v průběhu roku 2025,“ doplnil ředitel.

V současnosti je asi nejvýraznější změnou po rekonstrukci a modernizaci tornádem postižených budov, přestěhovaní a zcela nová výstavba Hlavní báňské záchranné stanice (HBZS) Hodonín. Tu původní blíže k železničnímu koridoru před třemi lety řádící živel rozmetal.

  • takto vypadal areál MND v Lužicích po průletu tornáda před třemi lety

Areál skupiny MND v Lužicích krátce po tornádu.Areál skupiny MND v Lužicích krátce po tornádu.Zdroj: Deník/Petr Turek

Své místo změnila násilím, to znamená tornádem. Byl tady ale už dlouhodobý záměr přesunout stanici a našly se zajímavé prostory přesně pro potřeby HBZS, která je na vysoké úrovni. Pracujeme nejen pro MND, ale pro sedmnáct firem, a to kromě České republiky i v zahraničí,“ oznámil ředitelka MND Energy a členka představenstva MND Group Jana Hamršmídová s tím, že zdejší báňští záchranáři míří na velké cvičení na Slovensku.

Následky tornáda z června 2021 v technologickém parku MND Lužice

MND Drilling & Services

  • Škody na objektech až 180 milionů korun
  • 8 zásadně poškozených budov
  • 5 méně poškozených budov

MND

  • Škody na objektech až 80 milionů korun
  • 2 zásadně poškozené budovy

* zdroj: MND