Podle Josefa Černého, ředitele sdružení těžce tělesně postižených OÁZA, byl původní systém založený na klapacích semaforech, kdy zařízení zvukově upozorňovalo na červenou a zelenou pro chodce celý den, mnohem lepší. Teď musí nevidomí nejdříve spustit zařízení pomocí takzvané VPN – vysílače požadavku nevidomých. „Ozvučení sloužilo pro všechny lidi, nejen pro nevidomé. Považuji za nesmysl, aby si nevidomí lidé kvůli jedné křižovatce pořizovali nějaké krabičky. Co má člověk s sebou všechno nosit? To abych si za chvíli pořídil turistický batoh,“ rozzlobil se Černý.

S jeho názorem se shoduje i Hana Vrtková z oblastní pobočky organizace pro nevidomé a slabozraké v Kyjově. Ta si myslí, že systém má spíše smysl ve velkých městech, kde krabičku nosí nevidomí například připevněnou na slepecké holi a využijí ji za den třeba desetkrát. „Pro Hodonín je tento systém spíše zbytečný. V dnešní době se křižovatky většinou ozvučují,“ dodala Vrtková.

Telefon nebo přejití křižovatky?

Navíc krabička na spuštění signálu stojí dva tisíce tři sta korun a nachází se pod stejnou položkou jako mobilní telefon. To znamená, že si postižený člověk musí vybrat, jestli požádá na sociálním odboru o peníze za mobilní telefon, nebo krabičku. „O příspěvek na vysílačku zatím nikdo nepožádal. Pokud už si ale zažádal člověk o příspěvek na telefon, o proplacení vysílačky si může požádat až za pět let,“ uvedla za odbor sociálních služeb města Hana Macková.

Místostarosta Anna Matějková ale funkčnost systému obhajuje a domnívá se, že je v mnoha směrech lepší něž původní klapací semafory. „Novou zvukovou signalizací jsme chtěli vyjít vstříc lidem, kteří žili v blízkosti křižovatky a rušil je neustálý hluk. Teď si nevidomý spustí systém krabičkou a dostane přednost,“ odůvodnila rozhodnutí Matějková. Jak dodává, semafor hlásil intervaly, i když u přechodu nestál chodec, a tím se zbrzdila plynulost dopravy.

Stěžují si na neinformovanost

Podle Černého ale zvuková signalizace není zas tak velkým problémem. „Myslím si, že doprava je několikanásobně hlučnější. Zakažme tedy průjezd aut přes město,“ navrhuje spíš Černý. Tomu vadí také nedostatečná informovanost ze strany města. „Nikdo se o tom s námi nebavil. Prakticky ani nevím, jak nové zařízení funguje. Já osobně bych byl rád, kdyby se vrátily původní klapací semafory,“ dodal Černý. Na neinformovanost si stěžuje také Vrtková, která doufá, že se tento týden uskuteční schůzka s vedením města. „To, že pochybuji o využití tohoto zařízení v Hodoníně neznamená, že celý projekt zavrhuji. Chtěla bych v budoucnu docílit toho, aby se naše organizace stala partnerem města, aby lidé věděli o naší existenci a mohli se na nás obrátit,“ řekla Vrtková.