Poznávat krásy unikátní vodní cesty se pravidelně vydává například Pavel Fojtík. Těší se na příjemnější plavbu. „Tento krok velmi vítám. Úprava totiž zamezí tomu, aby se loď nechtěně poškodila. K tomu právě bez nových úvazů může dojít. Navíc se určitě zvýší i bezpečnost," vyjádřil se Fojtík.

Projekt má v plánu Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC). Pilotně by mohl nový bezpečnostní prvek začít sloužit ještě před hlavní sezonou. Alespoň v některých místech. „Do konce června by úprava měla být hotová na všech komorách na Baťově kanále," informoval mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Upozornil, že v plánu je oprava celkem jedenácti komor. „Ne všechny se nacházejí na Baťově kanále. Některé jsou i na řece Moravě," upřesnil. Předpokládané náklady dosahují přibližně jednoho a půl milionu korun. Celá částka půjde ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Podle ředitele obecně prospěšné společnosti Baťův kanál je od novinky možné očekávat nejenom vyšší bezpečnost, ale i komfort návštěvníků. „Plavební komory byly původně stavěné pro nákladní lodě, čemuž byly uzpůsobené i úvazy. Kanál nyní slouží spíše rekreační jízdě, proto je nutné, aby se z bezpečnostního hlediska a kvůli lepší manipulaci tyto úvazy vyměnily," osvětlil důvody změny Bártek.

Ujistil, že turisté při svých cestách práce ani nezaznamenají. „I pokud by se dokončení zpozdilo, omezení provozu neplánujeme. Zásahy totiž nebudou tak významné, aby bylo potřeba komoru vypustit," vysvětlil ředitel.

Další novinka na Baťově kanále už postupně roste v Petrově. Velký přístav za zhruba padesát milionů korun mají stavebníci dokončit letos v létě. „Předpokládáme, že v omezeném rozsahu ale bude fungovat už v nadcházející plavební sezoně," sdělil mluvčí ŘVC.

Po kompletním dokončení má přístav pro větší počet lodí sloužit i jako servisní centrum a tankovací stanice. „Zatím ještě přesně nevíme jakou formou, ale určitě budou některé lodě stát v přístavu ještě letos," řekl Bukovský.

Podle něj v plném rozsahu bude stavba připravená až následující rok.