Představa, že člověk nasedne v Hodoníně na loď a zamíří po vodě k Černému či Baltskému moři, do Paříže nebo do Marseille, je velmi lákavá. Podle odborníků na vnitrozemskou plavbu, kteří od úterý diskutují v Hodoníně, je rozhodně reálná.

Vodocestní odborníci však připouštějí, že brzké zprovoznění trasy, která by spojila jižní Moravu s Dunajem či Odrou, je komplikované.

„Na projektu pracuje mezinárodní skupina složená z českých, slovenských a rakouských odborníků. Ta nyní řeší variantu propojení pomocí vodního toku Moravy. Ale stále jde jen o přípravnou fázi a jakékoliv stanovení termínu je problematické,“ uvedl Vít Šimonovský z ministerstva dopravy.

Trasa ze severu na jih je až do Hodonína daná. O pokračování trasy dále na jih se teprve uvažuje.

„Jsou dvě varianty. První přes Břeclav na českém území nebo druhá přes Kúty na Slovensku,“ sdělil předseda Českého plavebního a vodocestního sdružení Pavel Jurášek.

Účastníci konference se shodují na tom, že zprovoznění vodní cesty až k Dunaji by pro jižní Moravu znamenalo obrovskou podnikatelskou příležitost v oblasti nákladní dopravy, ale i turismu.

„Po Evropě migrují desetitisíce lodí, které by v případě propojení uvítaly jižní Moravu jako novou destinaci,“ míní Miroslav Šefara z Ředitelství vodních cest ČR. V budoucnost této vodní cesty věří i provozovatel hodonínského přístaviště U Jezu.

„Je to realizovatelné, ale nevím, proč stále přešlapujeme na místě. Pro Hodonín i celý Jihomoravský kraj by to mělo velký význam. Nebyl by problém strávit dovolenou plavbou až k Černému moři,“ myslí si František Ondruš.