Rallye Budapešt – Bamako původně mířila právě do tohoto hlavního města západoafrického státu Mali. V posledních letech v něm ale zuří občanská válka, a tak je novým cílem sto padesáti posádek Gambie. Akce vznikla jako jakýsi protipól známější rallye Paříž – Dakar. Podle Novotného jej Afričané nemají příliš v oblibě. „Závod se vesnicemi jen prožene, stává se, že při něm umírají lidé i zvířata. Místní tak z něj mají spíš škodu," řekl Novotný.

Naopak rallye maďarských pořadatelů má charitativní podtext. Díky tomu, že je v Maďarsku již velmi známá, daří se získat řadu sponzorů. Za jejich peníze pak mohou organizátoři nakoupit humanitární potřeby, které do západní Afriky doveze kamion.

„Každý z účastníků pak platí startovní poplatek. Polovina z něj jde také na charitativní účely. Navíc každý z nás s sebou něco veze. My jsme například psali do jedné z afrických škol, co by potřebovali. Bereme tak třeba sešity, pravítka, kalkulačky," vyjmenoval dobrodruh.

Rallye je rozdělená do tří kategorií. V té závodní je padesát automobilů. Dobrodružná kategorie, ve které je Novotný s kolegou zařazený, má osmdesát posádek. V poslední, nazvané spirit, jedou třeba trabanty nebo zmrzlinářské vozy. Vloni jela z Finska posádka v hasičském autě. Nechala jej na místě. „Letos se k nám přidají i dvě sanitky. I ty v Africe zůstanou a také ty se koupily za peníze sponzorů," dodal Novotný.

O projektu se dozvěděl už před několika lety. Více se o něj začal zajímat teprve vloni, kdy se vydal do Budapešti na start závodu. Pak se s kamarádem museli zaregistrovat. Kapacita posádek je totiž omezená. Vyprodáno bylo asi za dva měsíce. „Přelomové bylo září, kdy jsme si zaplatili zpáteční letenku. To jsem už věděl, že nemůžu vycouvat," připustil účastník originální jízdy. Rallye Budapešť – Bamako.

Do svého odjezdu se musel nechat naočkovat například na žlutou zimnici nebo žloutenku. „Museli jsme sehnat i léky proti malárii nebo se nechat naočkovat proti tyfu. Což ale nebylo tak jednoduché. V České republice totiž chybí vakcíny," popsal úskalí příprav.

Se zásobou konzerv se však na cesty těší. „Pojedeme přes Maďarsko, Slovinsko, Itálii, Francii a Španělsko do Maroka, kde je druhý start. Třeba Francouzi tak nemusí jezdit sem a tam. V Maroku projdou auta, která teprve do závodní kategorie nastoupí, druhou technickou prohlídkou. Poté pojedeme do Mauretánie, Senegalu a pak až do Gambie," nastínil Novotný, který má před sebou devatenáct dní na cestách.

Ne všechny ale stráví v autě. V šestatřicetis­tránkovém popisu cesty se třeba dočetl, že budou jezdci zastavovat v národních parcích či šimpanzí rezervaci.