„Je třeba dodržet technologický postup, který má své lhůty. Beton musí zrát, takže to nejde uspíšit. Pravděpodobný konec prací vychází nejdříve na polovinu září,“ uvedl vedoucí hodonínské oblasti Správy a údržby silnic Martin Bedrava.

Výskyt tekutých písků nebyl pro znalé obyvatele Ratíškovic tak překvapivý. Jsou tam naplavené z dřívější doby. Písečné podloží je v celé obci. V místě mostu navíc býval ještě rybník.

„Byl tam ještě v první polovině dvacátého století. Existují z té doby i fotografie,“ uvedla jedna z místních Irena Bařinová, která se zajímá o historii.

Překvapivý nebyl ani pro pracovníky firmy Skanska, kteří opravu provádějí.

„Celá oblast v okolí Hodonína je na písečném podloží, takže tento jev není neobvyklý,“ uvedl mluvčí podniku Leoš Verner. Podle něj bylo nutné vytvořit takzvané larzenové jímky, které musí být ještě pod základy. Ratíškovický potok přitom vyhloubený prostor neustále plnil vodou, kterou bylo nutné odčerpávat. Jímky už jsou hotové, stejně jako základy i podpěry. „Teď už se začíná betonovat takzvaná mostovka,“ doplnil Verner.

Most vše zkomplikoval

Opravy průtahu obcí i práce na opravě mostu začaly už na začátku května. První část skončila podle plánu na konci července, ovšem s výjimkou zmíněného mostu, který vše zkomplikoval. Teď se v Ratíškovicích pracuje na dvou místech současně. Složitý je především pohyb autobusů. Zastávky jsou přesunuté a tři linky, které obcí projíždějí, mají změněné trasy. Některé spoje byly dokonce úplně zrušené.

Větší obtíže to naopak neznamená pro řidiče osobních aut. Kvůli neprůjezdnému výjezdu do okresního města musí projíždějící i tak na objížďku a místní si poradí i v provizoriu.

Kolem jámy, kde vyrůstá nový most, stojí dřevěná lávka, která pro pěší i cyklisty stačí. Z jedné poloviny obce do druhé se přes potok dá přejít i na několika dalších můstcích. Obec navíc před časem nechala odstranit sloupky v Uličce, která je přibližně jen sto metrů od budoucího mostu. Tamtudy nyní může projet i auto, a uzavřené místo tak jednoduše objet.

„Původně nechala obec tuto cestu uzavřít, protože tam vznikalo nebezpečné místo na křižovatce. Uličkou chodilo mnoho dětí mířících do školy,“ vysvětlil současný starosta Josef Uhlík. Podle něj ještě není rozhodnuté, jestli Ulička zůstane průjezdná i po skončení prací na silnici. „Bude to na rozhodnutí zastupitelstva,“ do­dal.

Ratíškovice získaly kromě toho ještě bonus v podobě zpevnění polní cesty kolem Baťovy vlečky. Na přibližně půlkilometrovém úseku podél kolejí skončil veškerý materiál, který předtím stavbaři vyfrézovali z průtahu.