Odstavené kamiony, ve kterých řidiči za zataženými záclonkami odpočívají, tak mohou lidé vidět na nejrůznějších místech ve městech ale třeba i na okrajích silnic prvních tříd. Ve druhém největším městě na jihu Moravy Znojmě jsou vidět třeba na účelové komunikaci mezi benzinovou čerpací stanicí a Penny marketem v Přímětické ulici.

Stávají také po obou stranách státní silnice ze Znojma do Brna nedaleko kruhového objezdu na dyjské křižovatce. „Může to být problém. Lidé, kteří tam vyjíždějí z bezinky, mohou mít podstatně zhoršený výhled. Parkoviště pro kamiony v regionu citelně chybí. Kamiony parkují ve Znojmě vedle křižovatky u ČASu, na parkovištích u benzinek u Chvalovic a v Hatích. Tam jsou ovšem parkoviště zpoplatněná,“ naznačil šéf dopravních policistů na Znojemsku Robert Pešek.

Policisté podle něj připravují opatření, aby kamiony neparkovaly blízko křižovatek či na zálivech autobusových zastávek u silnic prvních tříd.

Na Břeclavsku parkují kamiony často na čerpací stanici ÖMV mezi Hodonínem a Břeclaví u silnice první třídy číslo 55. U Hodonína pak po obou stranách řeky Moravy, tedy v místech bývalého hraničního přechodu. „Nejčastěji parkují u benzinek, odstavné plochy pro kamiony zde nejsou. Ani u silnice první třídy číslo 55 ani u čtyřiapadesátky,“ řekl hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Podle řidiče Rudolfa Cejpka měl stát zakomponovat parkoviště i do staveb nových silnic nebo při opravách či modernizace stávajících. „Podívejte se třeba na stavbu obchvatu Znojma. Nic takového tam není,“ zlobil se Cejpek.

Lidé se o tom mohou přesvědčit na zhruba čtvrthodinovém spotu Ředitelství silnic a dálnic, které ředitelství zveřejnilo na serveru YouTube. „Zpoplatnění trasy z Pohořelic na Mikulov pro kamiony způsobilo jejich zvýšený tranzit přes Znojmo,“ komentoval v klipu ke stavbě obchvatu Znojma moderátor. O parkovišti pro kamiony v něm nepadlo ani slovo.

Ředitelství silnic a dálnic se problémem parkování u silnic prvních tříd nezabývá. „K parkování vozidel u silnic I. tříd slouží mnoho různých ploch, při jejichž umisťování nejsou stanoveny podmínky jako třeba vzájemné vzdálenosti, jak je tomu u odpočívek na dálnicích kde je koncepce stanovena,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Problematice se naopak věnuje Centrum dopravního výzkumu. „Provedli jsme průzkum obsazenosti ploch pro odpočinek řidičů kamionů. Ten potvrdil, že na celém území republiky je parkování kamionů na odpočívkách problematické a je velký počet chybějících parkovacích míst,“ sdělil Marek Ščerba z Centra dopravního výzkumu.

Na dálnicích podle výzkumu chybí asi 1500 míst. „Na silnicích prvních tříd v současné provádíme pro ŘSD šetření. Pro ředitelství silnic je v současné době parkování kamionů na dálnicích a silnicích I. tříd jednou z priorit, proto se snaží tento problém koncepčně řešit,“ nastínil Ščerba.

Jak dodal, existuje plán rozvoje dálničních odpočívek a ŘSD se snaží jednotlivé návrhy dopracovat do úrovně projektových dokumentací. „Další možností je snaha o navýšení počtu parkování pro nákladní vozidla na úkor parkovacích míst pro osobní vozidla. Samozřejmě pouze v místech, kde je to vhodné. Jednou z dalších možností je zavedení národní informačního systému o odpočívkách včetně poskytování dynamických informací o obsazenosti,“ naznačil Ščerba.

Tento systém řidičům umožní mnohem efektivněji plánovat svou cestu na základě snadno dostupných informací o poloze, kapacitě, vybavenosti konkrétních odpočivadel.