V opilosti ohrožoval loni v prosinci řidič na Mikulovsku své okolí. Na silnici nebezpečně kličkoval, najížděl na obrubníky a krajnice. Nadýchal přes dvě promile… 

Mezi lety 2018 a 2020 se stalo na Znojemsku 157 nehod pod vlivem alkoholu, což je přes deset procent z celkového počtu. K deseti procentům se blíží i číslo nehod, kde hrál roli alkohol, na Břeclavsku. „Asi každá pátá nehoda vyšetřovaná policií končí zraněním nebo úmrtím účastníka dopravní nehody. U nehod s alkoholem je riziko zranění a úmrtí proti ostatním nehodám více než dvojnásobné,“ uvedl pojistný matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.

Nehod, při nichž hraje roli alkohol, na jihu Moravy přibývá. Od začátku roku do půlky prosince se policisté zabývali 558 případy, což je osm procent z celkového počtu 6 906 nehod. Za celý loňský rok bylo 457 nehod pod vlivem alkoholu. „Ve většině případů si opilí šoféři ani neuvědomují, že jejich jedoucí auto je zbraň,“ sdělil policejní mluvčí Petr Vala.

Právě na Znojemsko nebo Břeclavsko míří turisté kromě památek také za vínem. Podle zkušeností sommeliera Marka Babisze z Hrušek na Břeclavsku policisté řidiče poctivě kontrolují především na akcích jako jsou otevřené sklepy. „Lidé tam jeden den pijí a druhý jedou domů, aniž by si změřili alkohol. Myslí si, že jsou fit a nic nenadýchají,“ řekl.

Alkohol za volantem a havárie:

1. Plzeň Sever: z 2 240 nehod mezi roky 2018 a 2020 vzniklo 280 pod vlivem alkoholu (12,5 %)

5. Znojmo: z 1 438 nehod 157 pod vlivem alkoholu (10,92 %)

7. Břeclav: z 2 228 nehod vzniklo 220 pod vlivem alkoholu (9,87 %)

Nehody na jihu Moravy:

do poloviny prosince 2020: 558 nehod pod vlivem alkoholu

celý rok 2019: 457
celý rok 2018: 448

V některých ubytovacích zařízeních už podle něj ale mají alkohol testery a kdo chce, může si dýchnout.

Krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek apeluje, aby si každý řidič před nalitím prvního panáka uvědomil, jaké budou následky. „Pokud se něco stane, člověk si to s sebou nese celý život. Bohužel jsme národ alkoholiků,“ konstatoval.

Alkohol většinou tlumí a zpomaluje reakce. „V případě, že mám brzdit, pak už nedobrzdím,“ zmínil Čížek.

Senátoři se v minulosti snažili prosadit toleranci půl promile pro cyklisty, ale neúspěšně.

Turisty lákají i příznivé cyklistické trasy bez kopců. „Přináší to i více nehod zaviněných cyklisty. Za rok 2020 evidujeme o třiatřicet víc než o rok dříve,“ vyčíslil vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

Besip dlouhodobě prosazuje, aby zůstala nulová tolerance alkoholu u všech účastníků silničního provozu. „Jsou lidé, kteří si dají dvě piva a budou řídit jako z partesu. Pokud je však většinově jasné, že alkohol ovlivňuje řízení a chování v provozu, není na místě přilévat olej do ohně. Zvláště s ohledem na to, jak se Češi chovají na silnicích,“ sdělil Čížek.