V katastru obce jsou ve špatném stavu dva mosty, po kterých vedou polní cesty. „Původně byly jen pro koňské povozy, takže mají nosnost do tří tun. Zejména kvůli těžším traktorům tam zakážeme vjezd autům nad tři tuny,“ uvedl Hrbáč.

Na podobné nesnáze naráží i dalších pět obcí u celkem devíti mostů. „Ten u nás je také ve špatném stavu, ale nikde jsem nedohledal, že by v roce 1951 přešel do vlastnictví obce. Ani jej nemáme v evidenci majetku,“ vysvětlil lipovský starosta Miloslav Jagoš, proč se radnice nemůže pustit do oprav.

Podobné zkušenosti má i Hrbáč. „Objevil se jen nějaký starý zápis o předání mostu, ale bez razítka i podpisu,“ podotkl zástupce Javorníku.

Veselí - Vrbovce
Dokončení tratě: 1927
Délka: 24 kilometrů

Spojuje: Veselí nad Moravou, Blatnici pod Svatým Antonínkem, Lipov, Louku, Velkou nad Veličkou, Javorník a Vrbovce

Končí: Nové Mesto nad Váhom (167 mostů, 5 viaduktů)

Také on chce řešit problém v pátek na poradě starostů Veselska. Podle právníka a veselského místostarosty Petra Koláře je však posouzení toho, komu most patří, složité. „Neprokáže-li se opak, tak vlastníkem mostu je majitel komunikace, která na něj navazuje,“ upozornil na právní princip Kolář. Opak obce musejí doložit tím, že most byl postavený už při budování železnice.

Na slovenské straně trati zatím tyto problémy neřeší. „Takový most je jako Černý Petr. Pokud zůstane v rukou starosty, nevím, kde na opravu sežene peníze. Logicky ale mosty vznikly kvůli trati, takže by měly být železničářů,“ řekl starosta slovenských Vrbovců Samuel Redecha.

Ilustrační foto
Znojmo chce lepší trať. Práce na opravách železnice pokračují u Mikulova

Péče o mosty nad vodními toky mimo státní silnice už však podle něj spadla na bedra obecních samospráv. Veselští radní se už v únoru shodli na tom, že nechají zkontrolovat na území města všechny lávky a mosty, tedy i včetně jednoho nad železnicí v lokalitě Borky. „V současnosti statik zpracovává odborné posouzení,“ dodal Kolář.

Stavu mostu ve Velké nad Veličkou se věnovali na svém posledním jednání i tamní radní. Předcházela tomu prohlídka stavby s pracovníky Správy železniční dopravní cesty. „Je potřeba zdůraznit, že jde o most nad železniční tratí, který není v našem majetku. Majitelem je vlastník a správce silnice,“ sdělila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Zároveň připomněla, že jimi spravovanou infrastrukturu také pravidelně kontrolují. „Každoročně prochází každý železniční most důkladnou kontrolou, navíc jedenkrát za tři roky pak specializovanou kontrolou,“ uvedla Šubová. Podle ní není na Hodonínsku ve správě železničářů žádný most, který by byl v nevyhovujícím stavu nebo dokonce havarijním.

Ilustrační foto.
Už teče plným proudem. Suchou oblast Horňácka osvěží voda z nížiny