„Jde o komplexní problém. Ukazuje se, že snížení počtu parkovacích míst na náměstích není řešitelné, pokud v okolí nebudou záchytná parkoviště," upozornil Jaromír Míčka z Národního památkového ústavu Brno.

Právě na hodonínském historickém hlavním náměstí, tedy Masarykově, začali se škrty ve stáních už před deseti lety a budou zřejmě dál pokračovat. „Při probírání druhé etapy projektu rekonstrukce náměstí bylo jedním z podnětů i ubrání parkovacích míst ve prospěch plochy pro shromažďování, a to za zadní částí kostela. Zároveň se snažíme najít vhodné plochy v okolí, kde by auta mohla zaparkovat, což souvisí s koncepcí parkování v centru města, která se nyní zpracovává," informoval hodonínský místostarosta Ladislav Ambrozek.

Zároveň ujistil, že se nebude zasahovat do parku v Jánošíkově ulici. Spíše se uvažuje o rozšíření parkování u zámečku. „Na Západě jsou v tomto ohledu dál a snaží vytlačit auta z center razantněji," doplnil Ambrozek.

Veselské historické náměstí, Bartolomějské, prošlo podobnou obnovou v závěru minulé a na začátku této dekády. „Dříve bývalo náměstí zacpané auty těch, kteří tady přesedali na autobusy do Moravského Písku a Bzence. Po rekonstrukci mnoho parkovacích míst ubylo. Navíc jsme od roku 2011 zaváděli nový parkovací systém," vysvětlila mluvčí veselské radnice Petra Pavková.

Lidé tak díky němu mohou sice na Bartolomějském náměstí zaparkovat první hodinu zdarma, pak už si ale za každou další hodinu připlatí dvacet korun. Místní mají taxu u prvního auta sto korun za měsíc, u druhého už tři sta. O parkovací kartu si mohou požádat i živnostníci, stojí dvě stě padesát korun za měsíc.

Veselané se chystají na další zásadní novinku na Mírovém náměstí. Tedy v současnosti hlavním veselském náměstí na levém břehu řeky Moravy. „Plánovaná rekonstrukce by měla začít na jaře. Následně by tam mělo být vyřazené nejen parkování, ale celková průjezdnost. Počítá se s tím, že se tam auta nedostanou," upozornila Pavková.

Radnice ještě připravuje odstavné parkoviště u nádraží, které bude fungovat v režimu park and ride, tedy zaparkuj a jeď. „Odtud už lidi pojedou hromadnou dopravou," doplnila mluvčí.

Zpříjemnit pobyt na náměstí, které je navíc součástí městské památkové zóny, chystá i Kyjov. Také tady zamýšlí vedení radnice snížit počet aut na Masarykově. Kvůli tomu chce také přemístit skatepark zpoza kulturního domu a s novým vybavením jej postavit v Nětčicích. „Získáme tím nová parkovací místa, která budou v docházkové vzdálenosti od Masarykova náměstí," uvedl kyjovský starosta František Lukl.

To souzní i s názorem památkářů. „Cesta ke snížení počtu parkovacích míst na radnici vede přes záchytné parkoviště za radnicí směrem ke Kyjovce, díky odsunutí skateparku se výrazně rozšíří parkovací místa. Kyjovské náměstí má však zásadní problém v tom, že osa od radnice po kostel svatého Martina, respektive až zámeček, by měla být otevřená. V současnosti není vidět z jednoho konce na druhý," dodal Míčka s tím, že je tam příliš moc zeleně.