Sotva se obchodníci na hodonínské Národní třídě vzpamatovali z nečekaného dvouměsíčního uzavření ulice, už tady mají uzávěrku znovu. Tentokrát ale nebude tak dlouho trvat. Radní ujišťují, že dá-li počasí, do soboty bude finální úprava povrchu na Národní třídě dokončena. Ne tak už jinde v Hodoníně, kde se staví okružní křižovatky či malý obchvat. Lidé se pozastavují nad tím, proč radnice načasovala tolik akcí v jednom termínu.

„Národní bude úplně uzavřena do soboty 4. dubna. Bude tu probíhat frézování a zpětné přebalení vozovky v celé šířce,“ upozornil vedoucí Odboru údržby a investic hodonínské radnice Jiří Štukavec. Podle něj jdou práce na Národní už skutečně do finále. Zato výstavba malého obchvatu v Sadové ulici ještě pár týdnů potrvá. „Práce tu budou ukončeny koncem dubna,“ upřesnil Štukavec.

Trpělivost už ale dochází některým obyvatelům Měšťanské ulice, kde se staví kruhový objezd. Tady se podle místostarostky Anny Matějkové bude finišovat v půli května. Obchodníci tu mají teď dost času pozorovat pracovníky soukromé firmy, která zakázku okružní křižovatky u Arkusu získala.

„Zpočátku jsem myslela, že jim snad budu psát pracovní dobu. Kdybych takhle dělala já, dávno bych zkrachovala,“ říká Alena Bařinová, majitelka prodejny s obuví. Zdá se jí divné, že se rozkope celý Hodonín najednou a město je samá objížďka.

„Lidi nevědí, jak se sem tou soustavou objížděk dostat a kde zaparkovat. Majitel jedné restaurace poblíž je z toho velmi rozčarovaný,“ poukázala podnikatelka. Myslí si, že kdyby zaměstnanci firmy pracovali, jak mají, mohla být zakázka hotová mnohem dříve.

Stejný poznatek má i Petr Fojtík, který v ulici také podniká. „Poslední týden ale dělníci pracovali dokonce i v sobotu,“ zhodnotil zrychlení stavebních prací Fojtík. Obchodníci nejsou ale sami, komu se rozkopané ulice nelíbí. „Národní je jako tankodrom, teď zas rozkopali Brandlovu. Proč to dělají všechno naráz?“ ptal se rozčílený starší muž, který prý v Hodoníně těžko hledá místo k parkování.

„Firmy musí dělat zakázky tehdy, když na to mají peníze. Město termín zcela ovlivnit nemůže,“ soudí Lubor Šimeček. Podstatné je podle starosty Hodonína to, že po skončení stavebních prací bude vše perfektně fungovat.

Své o zadávání veřejných zakázek si myslí místní opozice. Někteří se podivují, že je získávají stále dokola tři až čtyři stejné firmy. „Ať jsou veřejné zakázky zadávány přes internet. Je to průhlednější. A dosáhne se tím možná i nižší ceny,“ domnívá se Vítězslav Krabička ze Strany zelených. Podle něj potom není v silách jedné firmy, která po Hodoníně provádí souběžně různé akce, kapacitně vše zvládat a dochází prý ke zbytečným průtahům.