Most nebyl v poslední době v dobrém stavu, což bylo viditelné na první pohled. Na havarijní stav upozorňují už letité výstražné cedulky. „Jde o starý most, který dříve spojoval polní cesty. Je v havarijním stavu. Nejezdilo se přes něj minimálně poslední dvacet let,“ přiblížil násedlovický starosta Vojtěch Kopeček. Jeho slova se dala jen potvrdit, na most totiž už léta nevedla ani sjízdná cesta.

Naopak rozpadající se a rezavějící most by mohl ohrožovat ty, co projíždějí pod ním. Jak sdělil starosta, přivolaný statik upozornil na už velmi špatný stav přemostění. Havarijní stav doprovázel kolaps opěry a části nosné konstrukce. „Hrozilo kvůli tomu zavření cyklostezky,“ podotkl starosta. Obci se tak podařilo na demolici sehnat dotace, a to čtyři sta tisíc korun z Jihomoravského kraje a stejnou částku poskytl i Mikroregion Ždánicko. Omezení na cyklostezce Ždánce má kvůli odstranění mostu trvat maximálně do konce února.

Policisté hledají zloděje, který se vyřádil v chatách u Dubňan. Snímek je ilustrační.
Zloděj se u Dubňan dostal do dvou chat. Ukradenou čtyřkolku pak ukryl v lese

Most se původně klenul nad železniční tratí, která se stavěla mezi Čejčí a Ždánicemi už téměř před sto dvaceti lety. Jenže v závěru minulého století tady železniční doprava zažívala úpadek, a to zejména v úseku mezi Uhřicemi a Ždánicemi.

Pravidelná osobní doprava byla zastavená v roce 1998 a o pět let později tudy projel poslední nákladní vlak až do Ždánic. Pak už jezdila nákladní doprava jen do Uhřic. „Což skončilo ukončením nakládky surové ropy v březnu 2007,“ sdělil Deníku už dříve Leoš Tomančák, který se dlouhodobě věnuje historii nejen regionální železnice.

Strouhaný sýr z Lidlu ve Veselí nad Moravou  obsahoval okem viditelnou plíseň.
Inspekce našla eidam s plísní v Lidlu. Prodával ho obchod ve Veselí nad Moravou

Nad železničním úsekem mezi Uhřicemi a Ždánicemi se stahovala temná mračna avizující definitivní konec tamní trati. K úřednímu zrušení úseku došlo v roce 2006. A o deset let později nahradila koleje mezi uhřickým Janovým Dvorem a Ždánicemi cyklostezka Ždánka.

V předjaří ji čeká ještě jedna uzavírka, a to v úseku Želetice – Dražůvky. Důvodem je kácení a ořez topolů podél cyklostezky. „Topoly jsou přestárlé, olamují se koruny a navíc jsou i ohlodané od bobrů,“ přiblížila důvody pro řez starostka Dražůvek Klára Čudrnáková s tím, že následovat bude náhradní výsadba. Tamní zavírka je plánovaná od pátku třiadvacátého února do dvanáctého března.

Na první únorové návštěvě tropického skleníku v areálu hodonínské nemocnice. K vidění je unikátní sbírka cykasů, zralé plody monstery i další rostoucí a kvetoucí skvosty.
VIDEO: Tropický ráj se v Hodoníně znovu otevřel hostům i s evropským unikátem

Na navazující části trati koleje zůstávají. A na začátku letních prázdnin se má mezi Uhřice a Krumvíř vrátit vlak Zážitkové železnice. „Děláme vše pro to, abychom tady mohli jezdit o prázdninách denně, a to čtyřmi páry vlaků. Zážitkovou železnici chceme posunout i v tom směru, že bychom rádi rozšířili atrakce pro děti,“ dodal pro Deník majitel tamní trati Martin Dvořák.

Trať Ždánice-Čejč

  • Stavba trati: 1906 až 1908
  • První vlak s cukrovou řepou: 1908
  • Veřejná doprava: od 1909
  • Zastavení pravidelné osobní dopravy: 1998
  • Poslední nákladní vlak až do Ždánic: 2003
  • Poslední vlak pro ropu do Uhřic: 2007
  • Cyklostezka Ždánice – Janův dvůr: v provozu od 2016

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Start prací na křižovatce v Hroznové Lhotě se chystá už v únoru

Zdroj: Deník/Petr Turek