Ten je odpůrcem stavby. „Když v osmdesátých letech vznikla velká společnost Ekotrans Moravia, která se rozhodla, že tady postaví kanál Dunaj, Odra, Labe, měla dva hlavní členy JZD Slušovice a vítkovické železárny. Pro Sovětský svaz byla odvolaná zakázka rypadla, které mělo sloužit na sibiřských řekách. To by použili u nás od Dunaje a těžili na vývoz štěrk, čímž by se zaplatilo rypadlo i celý kanál," přiblížil historku z novodobějších dějin plánů ještě v tehdejším Československu Ungerman.

Podle něj už tehdy se posuzovala část vodního koridoru od Dunaje po Ostravu z ekologického i ekonomického hlediska. „Naprosto tvrdě jsme jej odmítli. Přesto i po převratu se záměr po desetiletích stále opakuje a se stejnými lidmi. Ti si najdou podporu politiků a rozvádí jej dál," uvedl geolog.

Upozornil také, že výstavba propojení je problematickou záležitostí v otázkách vody, krajiny, biotopů, sídel i ekonomiky. „Čtyři sta miliard by nestačilo," podotkl Ungerman.

Na problémy se životadárnou tekutinou by kanál podle něj narazil ve dvou rovinách v jejím nedostatku a v tom, že by poškodil zdroje podzemní pitné vody ve slovácké oblasti. Těžký zásah by stavba kanálu znamenala i pro živočišnou a rostlinou říší. „Tento záměr prostě nepatří do jednadvacátého století," je přesvědčený vědec.

Na čtvrteční diskusi zastánci mohutného vodního projektu chyběli. „Myšlenku kanálu vidím jen v pár lidech, kteří se snaží ze státu vyvádět peníze. Je tomu tak, nebo tomu tito lidé věří, že projekt smysl a význam má. Ekonomicky totiž nemá šanci se zaplatit," řekl debatující z Lanžhota.

Podle Ungermana je nebezpečná takzvaná salámová taktika, která mohla posloužit také v případě hodonínského překladiště a jeho propojení s Dunajem. „Tím nabralo prosazování záměru na obrátkách," upozornil.

Hodonínští zastupitelé letos v dubnu schválili memorandum, v němž se upsali podpoře při výstavbě víceúčelového centra, které by bylo v lokalitě Nesyt překladištním uzlem pro silniční, vodní a železniční dopravu. „Tehdejší vedení města se toho s radostí chytlo s tím, že vzniknou pracovní místa. Vůbec ale nezazněly ekologické argumenty, včetně těch o důležitosti zachování spodní vody," připomněla nová zastupitelka Radana Stahalová s tím, že by problematiku ráda probrala na jednání volených zástupců.

Kanál má nyní na stole ministerstvo dopravy. „Zadává studii proveditelnosti, jejíž dodavatel zatím ještě není vybraný. Do konce letošního roku by se tak ale mělo stát," informoval Hodonínský deník Rovnost mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.