Jedním z nich je zámek ve Veselí nad Moravou. Podle posledního sčítání silničářů z roku 2020 projíždí kolem zámku po silnici I/54 téměř pět tisíc řidičů denně. Zámek je jen několik metrů od této rušné dopravní tepny. Ve stejném roce tady byl i tehdejší český premiér Andrej Babiš. Ošuntělé rezidence si také všiml.

„Viděl jsem skvělý projekt přístavu a hrozný zámek,“ řekl tehdy předseda vlády.

A chřadnoucí zámek zůstává stále dominantou, kterou mají před očima návštěvníci přístavu. A těch není málo. „Opakovaně sem přicházejí místní, přijíždějí cyklisté, další lidé sem dorazí, aby si půjčili plavidla nebo absolvovali plavby výletními loděmi, jiní sem přímo připlují na palubě a další hosté sem jezdí do lanového centra. Podle propočtů se tak pohybujeme úhrnem v desítkách tisíc návštěvníků přístavu za rok,“ přiblížil ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Nejen běžný kolemjdoucí pak vidí zhoršující se stav empírově přestavěného zámku. „Od konce druhé světové války dochází k postupné degradaci hodnotných architektonických prvků, k čemuž přispívá také využívání objektu k nekulturním účelům,“ stojí ve shrnutí na webu Národního památkového úřadu.

Také památkář Radim Šťastný zařadil veselský zámek hned na čelo regionálních chráněných památek v nejhorším stavu. K Veselí doplnil ještě mlýn ve Velké nad Veličkou a zámek Dolní Moštěnice v Hýslách.

Vyšší zdanění?

Po dlouholetých sporech mezi vlastníky zámku a radnicí od letoška město zvýšilo pro někdejší šlechtické sídlo i koeficient daně z nemovitostí. „Veselský zámek se stává chátrající památkou a brownfieldem zatěžujícím rozvoj cestovního ruchu ve městě,“ stojí v zápisu finančního výboru, který jednohlasně doporučil navýšení koeficientu.

K tomu se ale vlastníci zámku ze společnosti Wessels Deníku doposud nevyjádřili. V současnosti se na první pohled využívá jen část nádvoří, která slouží obchodu s plastovými barely.

Nová tavicí pec v Kyjově má být schopná vyrobit denně až o padesát tun barevného skla více než dříve.
Skláři v Kyjově spustili novou tavicí pec na barevné sklo. Rozšířili tak výrobu

Město je pak přímým sousedem zámku. Městská je navazující zahrada, park včetně blízké kašny a také okolí nad přístavem, kde jsou také k vidění stavební práce v režii města.

„Výsledkem tohoto projektu bude pětapadesát nových parkovacích stání. Budou provozovaná v režimu tak zvaného chytrého parkoviště. Každé parkovací místo bude vybaveno senzorem detekujícím obsazenost a při vjezdech do města budou umístěny elektronické informační tabule, které budou neustále aktualizovat informace o volných místech,“ přiblížila mluvčí veselské radnice Olga Svoják novinku, která má být hotová letos v jarních měsících.

Z řádění tornáda se S-centrum nevzpamatovalo

Mnohem mladší než zámek nad veselským přístavem je S-centrum v Hodoníně. Se zámkem jej spojují minimálně dvě záležitosti: zabedněná okna a také to, že dominantní budovu lze vidět už ze státní silnice, tentokrát I/55. Hlavní příjezd k zařízení je ale kolem rodinných domů i opravny zemědělských strojů ulicí Na Pískách. Právě tudy se na S-centrum přihnalo v červnu roku 2021 ničivé tornádo.

Zařízení pro penzisty s celodenní péčí tak zažilo hrozný večer, který se naštěstí obešel bez obětí na životech klientů a personálu. Jenže od té doby objekt zeje prázdnotou, tedy je tomu už jednatřicet měsíců, co uživatelé přišli o své pokoje, které nesloužily ani dvacet let.

Nová pamětní deska věnované židovským občanům v Čejči.
VIDEO: Čejč a připomínka holocaustu. Na památku zavražděných Židů odhalili desku

Navíc tady skončila i většina zaměstnanců. Předloni dokonce městští zastupitelé na mimořádném jednání deklarovali zájem směnit S-centrum v Hodoníně ve vlastnictví Jihomoravského kraje za svůj školský areál na náměstí Bohuslava Martinů v místní části Bažantnice.

Nakonec se ale vedení kraje rozhodlo pro zásadní a nákladnou rekonstrukci za bezmála půlmiliardy korun. Nyní kraj čeká na důležité povolovací razítko. Zatím jej ale nemá. „Stavební povolení na rekonstrukci S-centra ještě nebylo vydáno,“ informovala v pondělí 22. ledna mluvčí krajského úřadu Alena Knotková.

Kompletace stavby nového gastroprovozu v přístavu ve Veselí nad Moravou.
Novinky přístavu ve Veselí. Loď nabídne bistro, přibudou místa k parkování

Po získání stavebního povolení chce kraj vysoutěžit zhotovitele a následně po podpisu smlouvy zahájit stavební práce, a to v březnu či dubnu tohoto roku. „Znovuotevření je plánováno na září 2025,“ uvedla mluvčí kraje. Nové S-centrum má nabídnout pro sto dvacet klientů ubytování v šestaosmdesáti pokojích.

Město hyzdí torzo nedostavěného hotelu

O něco méně na očích je v Hodoníně torzo nedostavěného hotelu, známého jako 271 lůžek. Přesto jej mohou dennodenně vidět obyvatelé největšího hodonínského sídliště Jihovýchod, návštěvníci kulturního domu s restaurací a také žáci či kantoři základní školy Očovská. Hotel se nejdříve nepodařilo dostavět komunistické straně.

Po sametové revoluci spadl do klína městu, které jej ale prodalo česko-rakouské společnosti. Přesto neutěšený až nebezpečný stav nedokončené stavby v soukromích rukou vyprovokoval vedení radnice ve finále k předražené demolici, ke které došlo před šestnácti lety. Od té doby zbytek objektu přežívá, změnilo se jen to, že jej i s okolními pozemky město v dražbě koupilo zpátky a tamní kryt civilní obrany vyřadilo z evidence.

Zdroj: Deník/Petr Turek

Nyní má radnice v rozpočtu na tento rok nachystanou půlmilionovou částku na projektovou dokumentaci na parkoviště po zdemolovaném hotelu. „Je zpracována studie na využití celého území Jihovýchod a záměr přestavby základu někdejšího hotelu na parkovací plochu stále platí. Mělo by se jednat přibližně dvacet až pětadvacet parkovacích míst. Aktuálně shromažďujeme podklady pro zadání výběrového řízení na zpracovatele architektonické studie stavby,“ sdělil mluvčí hodonínské radnice Josef Horníček.