Po dlouhých jednáních s městem a krajem se dostal zpátky na stůl. A nyní má republikové Ředitelství silnici a dálnic v rukou nový dopravní průzkum zatížení I/51. „Napočítaných aut bylo o něco víc než u našeho průzkumu, ten je o dva roky starší. Navíc se při posledním sčítání v září opravoval most a dopravu před odbočením do Hodonína řídily semafory, což mohlo některé řidiče odradit vjet na I/51,“ přiblížil vedoucí radničního odboru rozvoje města Dalibor Novák zvýšení hustoty provozu na I/51.

Silnice I/51

* kde: Hodonín, Velkomoravská a Bratislavská ulice směr státní hranice se Slovenskem
* v průzkumu nejvíce aut za den: 16 104 (most přes Kyjovku, z toho 1735 kamionu)
* nejvytíženější křižovatka za hodinu: 2004 aut (mezi 15:30 a 16:30, I/51 x Dvořákova ulice)

zdroj: HBH Projekt pro ŘSD (průzkum z 9. 9. 2020)
* plánovaný ochvat délka: 3,4 km
* předpokládaná cena stavby: 1 167 000 000 Kč

Napočítané vyšší průjezdy by tak měly posílit argumenty pro výstavbu obchvatu. Za ten Hodonínští dlouhodobě lobbují. „Lidem z obytných domů na náměstí Osvobození, z ulic Annenská či Sadová projíždí auta pod okny. Petice či stížnosti kvůli tomu a tamním komplikacím v dopravě míří často na město, abychom situaci řešili,“ připomněl místostarosta Ladislav Ambrozek.

Výsledky průzkumu, který je součástí technické studie, potvrdili i městští radní. „Výstup z nově vzniklé technické studie a ekonomického posouzení bude následně postoupen směrem na ministerstvo dopravy . Tam bude následně posouzena možnost opětovného zahájení přípravy stavby,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

O obchvatu bude zřejmě rozhodovat právě ekonomická efektivita stavby. „A dosavadně vložené investice do její přípravy,“ uvedla Trubelíková a v této souvislosti připomněla výkupy.

Stát totiž již v minulosti pro obchvatový koridor pozemky vykoupil. Zahájení stavby ale zhatil výrazně nevyhovující výsledek posudku ekonomické efektivnosti. Proto Ředitelství nechává prověřit i změny, díky kterým by mohl být více než miliardový obchvat levnější.

Jde například o počty křižovatek. Jenže nová řešení a různé administrativní změny mohou znamenat podle Nováka i další výkupy pozemků.

Podle posledního dopravního výzkumu hustota dopravy roste nejvíce v blízkosti napojení na I/55 a odbočky na Lužice.

Tam navíc zatím chybí stezka pro pěší i cyklisty. „Nějakou dobu zůstane při starém, takže budeme dál chodit po kraji silnice, i když je na ní hustý provoz,“ svěřil se nedávno po přechodu přes I/51 Lukáš Vrábel.