„Už minulé zastupitelstvo mělo dokončený projekt a stavbu tehdy zařizovalo. Problém nastal se stavebním povolením. Zjistili jsme totiž, že se projektant spletl a cyklostezku umístil do biokoridoru, který vedl podél potoka. Z toho důvodu byl celý projekt nepoužitelný," sdělila starostka Šardic Blažena Galiová.

Po změnách v návrhu získaly obce v prosinci 2012 nové stavební povolení a v říjnu loňského roku stavba začala. Kolaudace byla zhruba před třemi týdny. „Jsem rád, že se nám konečně podařilo stezku dodělat a otevřít. Doufám, že zase dojde k tradiční návštěvnosti obou obcí, ať třeba na muziku, či jiné akce, když lidé budou přecházet po nové stezce, a nikoliv po silnici," vyjádřil se starosta Hovoran Josef Grmolec.

Původní plány nového projektu počítaly s tím, že by stezka lemovala silnici mezi obcemi. „Jenže část potřebného pozemku v Šardicích je majetkem církve, takže by cyklisté museli přejíždět dost velký kus po silnici. Proto trasa nyní vede podél potoka, ale ne přes biokoridor," uvedla Galiová.

Náklady na téměř dvoukilometrový úsek dosahují skoro deseti milionů korun. Šardice, pod jejichž správu spadá delší část stezky, zaplatily ze svého rozpočtu více než jeden a čtvrt milionu korun. Hovorany zhruba osm set šedesát tisíc. „Z dotace jsme uhradili téměř šest milionů korun, zbytek poskytl Jihomoravský kraj," informovala šardická starostka. Stavba byla hotová už v prosinci, ke zkolaudování však chybělo například dopravní značení.

Na otevření stezky, které zpěvem doprovodil mužský sbor z Hovoran, dorazily desítky lidí. Stavbu pochválily. „Všichni jsme velice spokojení. Byli jsme na jízdě proti rakovině a lidé z Hovoran si pro nás přijeli do Šardic. Příště zase třeba vyrazíme opačným směrem," okomentovala novinku Ludmila Zajícová.

Stejný názor na novou stezku měla i další žena ze Šardic. „Jsem šťastná, že tu něco takového je. Jezdím teď každý den a jsem moc spokojená. Vždycky tu potkám spoustu známých z obou obcí. Navíc nerada na kole vyjíždím na silnici, protože mám také auto a vím, jaké obtíže mohou nastat, když se na cestě pohybují ještě cyklisté," řekla Ludmila Galečková.

Přiznala, že na otevření a kolaudaci už netrpělivě čekala. „Těšila jsem se, až se po ní konečně projedu," svěřila se žena.

Právě odklon cyklistů ze silnice na cyklostezku je hlavním smyslem její stavby. Rozšíření trasy zatím v plánu není. „Napojuje se na moravské vinné stezky, z nich pak vede cesta na Mutěnku. Na ni bychom se do budoucna chtěli dostat i my. Zatím je to ale jen hudba budoucnosti. Stavba je totiž opravdu velmi nákladná," dodala Galiová.