Jsou rozzlobení. Za první parkovací kartu zaplatili pět set korun, za druhou pak tři tisíce. Když přijedou domů z práce, nemají přesto kde zaparkovat. Důvodem jsou novinky v rezidentním parkování, se kterými přišla letos v březnu hodonínská radnice.

Do té doby mohli v určených zónách parkovat jen lidé s platnou parkovací kartou. „Na základě podnětů občanů jsme z některých lokalit vytvořili smíšené zóny. Přes den jsou místa prázdná, proto na nich může parkovat kdokoliv,“ uvedl mluvčí úřadu Josef Horníček.

I proto vznikly tři nové parkovací automaty. Placené stání tak mohou využívat návštěvníci ve všední den od osmi ráno do pěti hodin večer. A v sobotu dopoledne. Týká se to i lokality u autobusového nádraží, především pak ulice Svatopluka Čecha.

Ve zkratce
- Rezidentní parkování testovali v Hodoníně asi 2 roky.
- K ostrému provozu přistoupili správci města začátkem roku 2018
- Novinky v systému rezidentního parkování platí od března 2019

Jenže právě tam obyvatelé bojují s nedostatkem míst. V lokalitě je rušno. Ve třech bytových domech bydlí zhruba 180 rodin s asi 150 auty. V sousedství je zimní stadion, budova soudu i pošta. Místní se proto rozhodli jednat.

Podle zjištění Deníku Rovnost se příští týden ve středu chystají hromadně vyrazit na Hovory s vedením města. „Večer máme problém zaparkovat, protože na místech stojí auta bez kartiček. Jsme na tom tak, jak jsme byli před zavedením rezidentního parkování,“ uvedla za výbor společenství vlastníků domu žena, která si nepřeje zveřejnit své jméno, ale redakce její totožnost zná.

Zóny placeného stání fungují více než deset let také v Břeclavi. Důvodem pro jejich zavedení bylo snížení počtu parkujících aut. „Běžně totiž docházelo k tomu, že motoristé využívali k dlouhodobému parkování veřejná parkoviště, která pak nemohla sloužit těm, pro které byla určená. Například zákazníkům obchodů,“ zdůvodnil krok tehdejšího vedení radnice její současný mluvčí Jiří Holobrádek.

Přiznal, že zavedení systému placených zón ve své době vyvolalo řadu negativních reakcí. „Dlouhodobé fungování systému jednoznačně ukazuje, že šlo o krok správným směrem. Průběžně jej navíc vyhodnocujeme a v případě potřeby upravujeme,“ doplnil Holobrádek.

Problémy v zónách pro rezidentní parkování se podle zástupce velitele břeclavské městské policie Milana Švestky přesto čas od času objeví. „Občas nám zavolají právě rezidenti s tím, že na vymezených místech parkuje někdo jiný. Řidiči těchto aut většinou spoléhají na to, že na ně nepřijdeme a zkrátka to risknou,“ podělil se o své zkušenosti Švestka.