Plné parkoviště, nákupní vozíky na příděl, dlouhé fronty u pokladen či průvan v peněžence. Sotva v obchodech skončilo předvánoční šílenství, už je tu další. Deset, dvacet, třicet a mnohdy i sedmdesát procent. Velké a jasně viditelné cedule upozorňují zákazníky na to, že mohou nakoupit zboží ve výprodeji.

Už ve čtvrtek otevřela brány dokořán prodejna elektra Okay. „Na druhý svátek vánoční se každoročně setkáváme s návalem nakupujících, kteří většinou vyměňují nevhodné dárky za lepší. Již mezi svátky přitom startujeme povánoční výprodej," uvedl ředitel prodeje společnosti Aleš Reiter. Zboží dodané od patnáctého do jednatřicátého prosince navíc chrání zvláštní záruka. „Vrátíme peníze všem, kteří nepoužité zboží odevzdají zpět do 15. ledna 2015. Každý tak má možnost pohodlně nevhodný dárek vrátit," doplnil ředitel.

V sobotu sedmadvacátého prosince odstartoval zvýhodněné nabídky obchodní řetězec Lidl. „Slevy se týkají především oblečení a spotřebního zboží například pro domácnost a kuchyni, dílnu nebo sportovní vybavení," informovala o možnostech nákupu mluvčí společnosti Jitka Vrbová.

Ve stejný den pobídla nakupující prodejna s elektronikou Emos ve Veselí nad Moravou. „Snižování cen se po Vánocích vždy vztahuje na veškeré naše zboží. Zlevňujeme velkou bílou, malou bílou, ale i černou elektroniku. Nelze ale říci, že bychom všechny výrobky zlevnili o stejná procenta. Pro každý platí individuální cena. Výše slevy je většinou vypočítaná podle toho, jak lidé daný produkt nakupují," osvětlila změnu cen vedoucí prodejny Edita Šmerdová.

Kromě toho, že se obchodníci zbavují neprodaného zboží na skladech, aby mohli umístit nové, mají slevové akce další význam. Nalákat zákazníky, aby nakoupili i jiné věci, na které se sleva nevztahuje. Právě to finanční analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík považuje za trend posledních let. „Že by celý obchod byl výrazně zlevněný, to se téměř nestává. Vůči slevám jsem proto docela skeptický. Většinou se zlevní pár položek například i na úroveň nulové marže, na ně se přilákají zákazníci a ti nakupují i nezlevněné položky. Obchodníci používají spoustu triků, jak lidi do obchodů dostat," podělil se o svůj pohled Menčík.

Podle něj dnes už není ani potřeba velká marketingová kampaň k tomu, aby bylo jasné, že začaly povánoční výprodeje. „Lidé slevy už prostě očekávají, do obchodů půjdou i za předpokladu, že by žádnou mohutnou reklamu neviděli," myslí si odborník.

Toho, že by prodejci vybrané zboží před svátky zdražili a poté hned zlevnili, se příliš neobává. „Myslím, že triky obchodníků jdou v dnešní době zcela jiným směrem. Navíc takovéto jednání si hlídá i Česká obchodní inspekce. Samozřejmě je nutné mít se na pozoru," míní analytik.

Někomu se ale nechce vyrazit do obchodu plného dalších dychtivých nakupujících a mačkat se mezi prodejními regály. Zboží za nižší cenu tak nakoupí on-line v pohodlí svého domova. „V internetovém prostředí velké slevy kvůli delší době dodání startují už před vánočními svátky. Kamenné obchody se potřebují hlavně zbavit naskladněného zboží. Oba ty případy jsou ale dané i odlišným chováním zákazníka. U nakupování na internetu si lidé obvykle zjišťují nejlevnější variantu. Oproti tomu u kamenných obchodů spíše čekají na slevy a výprodeje zboží," sdělil specialista on-line marketingu Pavel Šafařík.