Dosud se počítalo pro takzvanou územní rezervu jen s jižní variantou, která vede chráněnou oblastí s borovými lesy. „Trasa jihem může znamenat až devět hektarů vykáceného lesa. A zásah do života lidí do pěti set metrů od jednotlivých variant? U jižní je to šest set domů, u severní osmdesát,“ porovnal Dušan Fridrich.

Vyslovil se pro hodnotící studie obou možností přeložení I/54, která nyní vede středem města. Menší část účastníků veřejného zasedání se obávala vlivu severního vedení státní silnice přes nejkvalitnější viniční tratě na Vracovem. „To, co je na hoře, nikdy nepustím. A určitě v tom nejsem sám,“ prohlásil třeba vracovský vinař Stanislav Škarecký.

Většina účastníků jednání byla pro odborného posouzení obou variant. „Je špatné nechat tranzitní dopravu ve městě. V budoucnu se může obchvat jihem zaseknout v lesích Doubravy na dalších třicet let jako nyní D55. Proto bychom měli mít i druhou územní rezervu,“ uvedl zastupitel Petr Koiš.

Ilustrační foto.
Řidič havaroval u Rohatce, udělalo se mu špatně

Pro většinovou spokojenost také zastupitelé čtyřapůltisícového města nakonec rozhodli, že zahájí práce na územní studii i pro severní variantu.

I/54 a Vracov
- silnice I/54: od Slavkova u Brna (Vyškovsko) po hraniční přechod Strání (Uherskohradišťsko), dál na Slovensko
- Vracov: prochází středem města a zástavbou v délce 1,5 kilometru
- průtahy: Ředitelství silnic a dálnic opravilo v červenci
- varianty obchvatů: jižní (6 km) a severní (4,2 km)
- průměrné vytížení (2016): 8 588 (vozidel/den)
- špička (2016): 914 vozidel (hodina)

Celou kauzu odstartovalo to, že se vedení radnice před nedávnem podařilo po více než dvaceti letech dostat jižní variantu obchvatu do krajských zásad územního rozvoje. Samotnou výstavbu obchvatu po letošních opravách I/54 ale starosta Jaromír Repík v nejbližším desetiletí nepředpokládá. „Ředitelství silnic a dálnic chce ale zpoplatnit průjezd Buchlovskými kopci. Proto se tady všichni obáváme, že I/54 bude vytěžovaná daleko víc,“ řekl starosta.

Městu podle něj pomůže brzká výstavba D55. Ta by odklonila dopravu ze zástavby podél I/54. Nyní se ale teprve pracuje na jihovýchodním obchvatu Otrokovic, který má být v provozu až říjnu 2021.

Republikoví silničáři nechali I/54 letos opravit jak ve Vracově, tak v Kyjově. „Ještě letos máme plánovanou výměnu krytu silnice v Blatnici. Opravy na příští rok jsou ještě v jednání. Například úsek mezi Silničnou a Žarošicemi,“ sdělila mluvčí republikového Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Ilustrační fotografie.
Lužice vybudují nové zdravotní středisko. Vznikne v něm šest ordinací

O obchvat zatím neúspěšně usilují také v Hodoníně, Břeclavi či o jeho dokončení až k Hatím ve Znojmě.