„Zajištění stavebního povolení na české straně předpokládáme nejpozději do května příštího roku,“ sdělil ve čtvrtek mluvčí republikového Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Musí totiž ještě prodloužit platnost vyhodnocení dopadů nové stavby na životní prostředí či zajistit výjimky pro ochranu zvláště chráněných druhů živočichů, jako jsou někteří obojživelníci nebo ptáci. Ředitelství předpokládá, že vše potřebné bude mít v květnu. Do výstavby nové plavební komory a úpravy hraničního vodního toku Radějovky se chce pustit po ukončení příští plavební sezony. Hotovo by mělo být na jaře roku 2023. „Celkové investiční náklady se pohybují ve výši 234 milionů korun,“ připomněl Bukovský.

Chystané novinky na Baťově kanálu
• Současnost: k rekreační plavbu nabízí 53 kilometrů, z toho 27 řekou Moravou a zbytek umělým kanále
• Minulost: Průplav Otrokovice – Rohatec sloužil pro dopravu uhlí z dolů firmy Baťa v Ratíškovicích do teplárny v Otrokovicích
• Nová plavební komora Rohatec: 234 milionů korun, předpokládané zahájení stavby na podzim 2020, dokončení v roce 2023
• Nová plavební komora Bělov: 293 milionů korun, uvažovaný začátek stavebních prací v roce v dubnu 2022, dokončení rok 2024
• Modernizace přístavu ve Veselí nad Moravou: 52 milionů korun, nyní se vybírá firma, která přístaviště přestaví

Místo si před třemi měsíci obhlédl i premiér Andrej Babiš s některými ministry. „Tato investice má jednoznačně smysl. Myslím, že 234 milionů korun není zase až taková částka a určitě to bude ještě vyhledávanější lokalita než doposud,“ uvedl tehdy předseda vlády.

Podobně vidí budoucí možnosti i ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek. „Stavba plavebních komor a navazujících přístavů zvýší atraktivitu. Další kilometry k současným třiapadesáti mohou přilákat turisty i ze vzdálenějších míst Evropy,“ řekl Bártek.

Ročně podle něj Baťův kanál přiláká kolem devadesáti tisíc návštěvníků. Ti jej mohou proplout z jedné poloviny řekou Moravou a z druhé umělým kanálem. Na něm je posledním přístavním městem od roku 2007 Skalica. „Hosté se často ptají, jestli mohou doplout až do Hodonína. V některých plavebních atlasech byla totiž komora už zaznačená jako plánovaná, tak očekávali, že už je i hotová,“ přiblížil domněnky některých turistů kapitán První plavební Marián Tongeľ.

Dodal, že také město kvůli navýšení turistů po prodloužení Baťova kanálu počítá s rozšířením přístavu.

Podle záměrů vlády se má plavební cesta protáhnout celkem o dvacet kilometrů. Tedy částečně i na sever. „Chceme přilákat cizince, kteří k nám jezdí za památkami UNESCO. Hodně by nám v tom mohlo pomoci prodloužení kanálu do Kroměříže a lázeňského Hodonína,“ podotkl Bártek.

Jenže k plavbě do Hanáckých Atén je zapotřebí komory Bělov. „V odvolacím řízení bylo zrušeno nepravomocné územní řízení,“ dodal Bukovský.