„Studie by měla zejména zlepšit životní standard na sídlišti, tedy podmínky pro trávení volného času. Dále navýšit možnosti sportování a relaxace, oživit zeleň, zlepšit technický stav cest či posílit parkování," vysvětlil vedoucí odboru rozvoje města Dalibor Novák.

Návrh vycházel z ankety a veřejného projednávání v roce 2012. Výsledný koncept pak dostali obyvatelé letos v červnu do schránek, aby se k němu ve dvaceti otázkách v dotazníku vyjádřili. Z dvanácti set listů se nakonec radnici vrátila třetina. Většina z nich byla pro rozšíření stání pro auta a obchodního centra Rozmarýnek, pro polozavřená kontejnerová stání i pro vytvoření přírodního cvičiště pro psy.

Naopak nejvíce lidé kritizovali stavbu parkovišť na úkor zeleně. „Je potěšitelné, že osmdesát procent se vyjádřilo v tom smyslu, že navržené úpravy ovlivní život na sídlišti k lepšímu," uvedla spoluautorka studie a hodonínská projektantka Lenka Holoušová.

V návrhu se počítá například s novou cestou ke garážím a s úpravou chodníků. „Měly by se také zlegalizovat některé vyšlapané trasy, které mají smysl. Některé by se zase vzhledem ke stavbě parkovišť posunuly do zelených ploch," přiblížila architektka.

Právě stání pro auta jsou ale největším problémem Větrné Hůrky. „Tak jako na všech sídlištích i tady je obrovský nedostatek parkovacích ploch. Podle studie z roku 2010 Hůrka potřebuje tisíc dvě stě míst a tehdy jich tady bylo pět set šedesát. Od té doby se rozšířilo o sto deset stání," uvedla Holoušová.

Upozornila, že do optimálního stavu jich chybí asi pětistovka. „Jenže to nejde, protože na ně není prostor," podotkla projektantka. V nové studii se přesto počítá s novými stáními pro téměř tři sta padesát aut.

K tomu mělo několik z padesáti příchozích výhrady. „Když vykácíte stromy, budu čekat dalších třicet let, než vyrostou jiné," řekla jedna z účastnic veřejného projednávání.

Další upozornil, že řada lidí sice chtěla více parkovacích míst, ale nepodívala se, na úkor čeho by stání vznikla. „Nevěřím, že čtyřiašedesát procent lidí je pro kácení. Já jsem proti, také jsem ty stromy sázel," uvedl muž.

To se snažil osvětlit vedoucí rozvoje města Novák. „Pokud se má parkoviště rozšiřovat a dál nás nepustí sítě, musíme jít do zeleně. Jde o střet, kdy většina chce parkovat, a všichni chtějí stromy," reagoval Novák.

Sdělil také, že drobné připomínky z čtvrtečního projednávání by se měly zapracovat do koncepce, kterou by chtěli zastupitelé projednávat v listopadu. „Studie se dělala podle programu na regeneraci panelových sídlišť. Na Jihovýchodě jsme tak žádali o dotace v posledních dvanácti letech a téměř vždy jsme uspěli. A v poslední době lze podávat žádosti na dvě panelová sídliště," vysvětlil vedoucí rozvoje s tím, že by už v únoru příštího roku mohla radnice žádat o podporu na prodloužení Vančurovy ulice, posílení parkování a obnovu silnice a chodníků.