Až se lidé z Hodonína dozvědí, že se velký obchvat letos stavět nezačne, jak slíbil stát, budou asi hodně naštvaní. Město totiž dlouhodobě sužují stovky kamionů, které denně projíždějí centrem na hranice se Slovenskem. Na obchvat přitom místní čekají víc než patnáct let.

Přestože vláda loni zařadila hodonínský obchvat do rozpočtu a označila jej za prioritu, dnes je všechno jinak. Za vše může krize. „Jsou problémy s financemi. Žádná výběrová řízení na realizace nových úseků se nevypisují, protože Ředitelství silnic a dálnic má problémy i s dokončením těch stávajících,“ informoval Roman Kluzák z tiskového odboru Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Celkem má hodonínský obchvat stát 1,4 miliardy korun. „Letos je na něj v rozpočtu pouze pět milionů korun. Nechť si to Hodonín nebere osobně, ale je ekonomická krize. Není to o tom, že bychom chtěli některý region diskriminovat, těch míst, kde čekají na obchvat, je celá řada,“ vzkázal Karel Hanzelka, mluvčí Státního fondu dopravní infrastruktury, z jehož přebytku chtěla vláda původně peníze na obchvat čerpat.

Náročná technická příprava výstavby silnice, jež má trvat tři roky, je přitom kompletně připravena. „Až na jedno z mnoha stavebních povolení, které je sice vydané, ale ještě nenabylo právní moci, protože se nám do toho vložilo občanské sdružení Voda z Tetčic, máme celou stavbu se vším všudy připravenou,“ sdělila manažerka stavby Marie Macháčková z Ředitelství silnic a dálnic. Okamžitě by se podle ní dalo vypsat i výběrové řízení na zhotovitele stavby.

Že se v srpnu podle původního plánu stavět nezačne, překvapilo i starostu Hodonína Lubora Šimečka. „Poslední informaci máme, že se nějaké práce letos dělat budou, ale je možné, že se situace zhoršila,“ reagoval.

Pro Hodonín je to podle něj nepříjemná zpráva. Právě totiž vrcholí dostavba malého obchvatu a jakmile skončí dopravní omezení, těžká doprava opět vpadne do města.

Chce tomu zabránit. „Bavili jsme se o tom, že bychom vyhlásili městskou zónu a nákladní auta bychom z obchvatu do města nepustili,“ nastínil jednu z možností, jak město ochránit, Šimeček. S policíí také domlouvá, že by pomocí přenosné váhy kontrolovala přetížená auta u slovenských hranic a do města je nevpustila. Lobbovat u úřednické vlády, která právě vzniká, podle něj ale nemá smysl, protože brzy z předčasných voleb vzejde nová.

Otázkou zůstává, jestli se na obchvat najdou peníze příští rok, „Za chvíli se bude navrhovat rozpočet, je možné, že v něm bude Hodonín významněji zohledněn,“ nechtěl ale nic slibovat Karel Hanzelka z fondu dopravní infrastruktury.

Určitou možnost vidí v tom, že vláda schválila úvěr ve výši 8,4 miliardy korun od Evropské investiční banky. Že bude záležet na politicích, který kraj dostane přednost, předpovídá i mluvčí Kluzák. „Chápu, že obchvat je potřebný, ale takových měst je u nás spousta, například Chrudim, která dokonce zvažuje, že bude blokovat dopravu,“ zmínil na závěr.