A právě kvůli tomu, co má nastat po spuštění dálnice, přijel ve čtvrtek odpoledne do blízkých Vacenovic i ministr dopravy Martin Kupka. „Debatujeme o tom, co nastane v území po zprovoznění D55 po Bzenec na začátku prosince. Bylo to důležité jednání,“ řekl Deníku šéf rezortu dopravy.

Přiblížil také výstupy z jednání se starosty, místostarosty okolních obcí, republikovými i krajskými silničáři a také zástupci dopravní policie.  „Domluvili jsme se na tom, že Ředitelství silnic a dálnic zadá studii, která by měla přinést výhled a zhodnotit, jak se může doprava v území chovat. Zároveň poprosíme dopravní projektanty, aby dokázali připravit návrh dopravních opatření, omezení dopravy tak, aby se to v území opravdu podařilo zvládnout,“ uvedl ministr.

Průjezd hlavní křižovatkou v Hroznové Lhotě v úterý 12. března.
VIDEO: Průjezd Hroznovou Lhotou brzdí přestavba křižovatky, dojde i na Kozojídky

Upozornil na podle něj dostatečný předstih. „Předpokládáme, že bychom analýzu měli mít hotovou na konci června, ideálně. Projednáme ji  se všemi starostyv okolí. Žádoucí je, aby se nákladní doprava mířící od D55 dál směrem na Hodonín a Břeclav opravdu stáčela od konce dálnice na Veselí nad Moravou, a potom pokračovala po silnici I/55 právě do Hodonína,“ přiblížil klíčový tah Kupka.

Co se týká osobní dopravy, podle ministra se dá očekávat, že proud aut se bude po odbočení ve Bzenci doleva dál rozlévat do Strážnice. „Tam nebude možný průjezd nákladní dopravy. Bude tam několik omezení. Není možné projet přímo přes Strážnici. A to s ohledem na tvar napojení silnice druhé třídy od Bzence na silnici I/55 ve Strážnici. I proto tady byli zástupci Jihomoravského kraje, kdy toto musíme vyřešit společně,“ vyjádřil se Kupka s tím, že cílem je takové řešení, které bude mít co nejméně negativních dopadů.

Doprava na Národní třídě zhoustla poté, co začala oprava kruhového objezdu poblíž policejní stanice.
VIDEO: Zhoustl provoz v centru Hodonína, kolona rostla i kvůli díře v silnici

Zároveň se ve Vacenovicích představil výhled přípravy a výstavby dalších částí D55 na přechodu Bzeneckou Dúbravou. „Chtěli bychom další části po bzenecký Přívoz a potom po Rohatec připravit ve výhledu následujících let tak, aby ideálně bylo možné s dalšími úseky začít s výstavbou v roce 2027. To je důležitá zpráva. S ohledem na poměrně náročnou technickou stránku nových úseků si to určitě vyžádá tři roky výstavby. S dokončením díla se díváme někam do roku 2030,“ nastínil Kupka.

Jako ideální výhled uvedl pro zahájení stavby druhou polovinu roku 2027. „Když dostavíme úseky od Bzence až po Rohatec,  můžeme napojit proud dopravy po D55 už k obchvatu Hodonína a dál na Břeclav. Tam už by pak šlo jen o rozšíření stávající silnice první třídy,“ doplnil ministr.

Stavba dálnice D55 u Bzence ve čtvrtek 14. března 2024.Stavba dálnice D55 u Bzence ve čtvrtek 14. března 2024.Zdroj: Deník/Petr Turek

Spolu se šéfem rezortu zavítal do Vacenovic také generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Deníku připomněl, že v současné době staví tři úseky. „Plánujeme je zprovoznit druhého prosince letošního roku. Jako neproblematičtější se jeví poslední úsek mezi Moravským Pískem a Bzencem, kde ještě řešíme nějaké technické problémy z hlediska zapracování vátých písků, které jsou na stavbě. Společnost Skanska má v tuhle chvíli řešení. Myslím si, že se na všem domluvíme, aby stavba mohla plynule pokračovat dál a termín druhého prosince byl opravdu dodržen,“ řekl hlavní šéf ředitelství.

Jak prozradil Deníku, ještě se bude řešit problematika zpoplatnění nejnovějších úseků. „O výsledku rozhoduje ministerstvo dopravy. Otázka je, jak se k tomu přistoupí. Jestli to bude od začátku, nebo se počká až na propojení se stavbou 5506 (úsek Napajedla – Babice, pozn. red.). Myslím si, že rozhodnutí ještě nepadlo,“ uvedl Mátl.

Zároveň potvrdil také novinky, které se chystají v blízkosti nové D55, a to na silnici I/54 ve Bzenci. „V tuhle chvíli připravujeme na projekty zadávací dokumentace. Chtěli bychom je realizovat v roce 2025, je tam kruháč ve Bzenci pro napojení na Strážnici i přechody pro chodce,“ doplnil generální ředitel.

Starostka hostitelské obce a poslankyně Jana Bačíková se na téma D55 sešla se svým stranickým kolegou a šéfem rezortu dopravy už v Praze. „Už při našem prvním jednání jsem pana ministra Kupku informovala, že to tady nebude jednoduché. Sám také vnímal, že problém je velký, že nejde jen o přesun dopravy, ale že se musí pečlivě vybírat trasa. Tak, jak si Strážnice nemůže dovolit průjezdnost městem nějakých těžších kamionů, tak si to nemůžeme dovolit ani my. Protože ve Vracově je nepříjemná křižovatka, v Ratíškovicích je problém hned u dvou křižovatek a my tady máme u silnice školu,“ připomněla starostka více než dvoutisícových Vacenovic.

Zdroj: Youtube

Hodnotila setkání jako přínosné i kvůli přestaveným výhledům. „Je dobře, že vidíme konec stavby D55 a že jde vše podle plánu. Jsem ráda, že se drží termíny, které nám byly slibované. Pro mě jako pro starostku i pro naše občany je tady výhled na nějakých osm let s tím, že teď zatneme zuby a vydržíme, a pak budeme mít lepší dopravní obslužnost,“ vyjádřila se vacenovická starostka.

Debaty se zúčastnila také senátorka za Hodonínsko a Kyjovsko Eva Rajchmanová. „Ještě jsem se domlouvala na tom, že bychom uspořádali jednání v podobné duchu na následující úsek od Hodonína po Břeclav,“ doplnila senátorka.