Zachránit srny a divočáky a zároveň i mnohdy drahá auta řidičů. Takový cíl si nově dali myslivci na Hodonínsku. Podél frekventovaných silnic začali vytvářet pachové ohradníky, díky kterým by měla být zvěř pozornější. Myslivci se inspirovali kolegy z Čech, kteří hlásí až devadesátiprocentní úspěšnost.

„Pachové ohradníky začínají být trendem. Používají se především ke snížení škod zvěře v zemědělství i lesnictví. Protože jsme ale sami řidiči, uvědomili jsme si, že spousta lidí nemá uzavřenou havarijní pojistku a z té zákonné se mu žádná škoda nezaplatí. Proto jsme se rozhodli pachové ohradníky vyzkoušet,“ sdělil předseda okresního mysliveckého spolku v Hodoníně Radovan Mančík.

Jeho slova potvrzuje i Jan Marek z komunikačního odboru České pojišťovny. Podle něj jsou střety s divokou zvěří tématem právě pro havarijní pojištění, ze kterého se škody hradí. „Na Hodonínsku se v loňském roce srazilo se zvěři celkem čtyřiačtyřicet motoristů, klientů České pojišťovny. Průměrná škoda z těchto nehod přesahuje částku šestatřicet tisíc korun. Za loňský rok jsme vyplatili více než sto dvacet milionů korun v rámci celé republiky,“ informoval mluvčí společnosti s tím, že nejčastěji dochází ke srážkám v květnu a říjnu.

K hodonínským myslivcům se přidalo ještě šest dalších mysliveckých spolků, které tento způsob ochrany zvěře i řidičů vyzkoušejí.

Ohradníky by se ale podle Mančíka měly objevit především u silnic prvních tříd. Nejvyšší ztráty jsou přitom na rychlostní silnici vedoucí z Břeclavi do Uherského Hradiště. „Nejhorší je to kolem hodonínské zoo, kde ročně přijdeme o dvacet kusů srnčí a černé zvěře. Tam už jsme také ohradníky nainstalovali, a to až po rybníky na Písečném,“ doplnil Mančík.

Pachové ohradníky přitom fungují na jednoduché bázi. Na stromy či dřevěné kůly, které musí být vzdálené pět metrů od sebe, se nastříká speciální pěna. Ta obsahuje postřik, který zvěři připomíná pach predátora a člověka zároveň.

„Zvěř se v takovém okamžiku do míst nevydá a půjde jiným směrem, nebo zpozorní a silnici přejde velmi opatrně, když uvidí auto, uteče. V momentě, kdy by tam ohradník nebyl, by bezhlavě na silnici vběhla,“ vysvětlil Mančík.

Kolik peněz může toto opatření řidičům ušetřit, nelze určit. Policie přestala střety automobilů se zvěří, kdy je škoda nižší než sto tisíc korun, od roku 2009 evidovat. Podle hodonínského policejního mluvčího Petra Zámečníka jich ale jen v roce 2008 bylo osmapadesát, o rok dříve dokonce sedmdesát.

Poslední dopravní nehodu, za kterou mohla zvěř, vyšetřovali policisté koncem března u Petrova. Autobus tam tehdy srazil jelena, který skočil do silnice. „Srážka byla natolik silná, že jelen na místě zahynul a na autobusu vznikla škoda přibližně za tři sta tisíc korun,“ informoval Zámečník. Jak doplnil, případ u Petrova nebyl poslední. „Od té doby přibylo několik dalších střetů se zvěří, hlavně se srnami. K poslednímu z nich došlo minulé pondělí u Blatničky,“ sdělil mluvčí.