Bez něj se totiž do prací na křížení státní silnice I/55 a krajské II/432 pustit nemohou. Kruhovou novinku se čtyřmi paprsky vítají zejména lidé v blízké místní části Pánov. „Těšíme se, už aby to bylo hotové, a to nejen kvůli snížení nehodovosti. Zatím tu ale stále ještě máme velký problém, abychom se dostali do města, třeba na sedm hodin do práce, tak musíme i desítky minut čekat, než projedou auta pro hlavní. Ještě horší je pak pro nás odbočení směrem na Strážnici, tedy doleva,“ svěřila se předsedkyně místního osadního výboru Martina Švehlová.

Křižovatkou projíždí každý pracovní den i Martin Synek. „Kruháč by tady měl dopravě prospět, řidiči kvůli němu budou zpomalovat. Samozřejmě uvidíme, jak se projeví snížení rychlosti na plynulosti dopravy,“ zamyslel se řidič.

Tak zvanou křižovatkou smrti podle informací od silničářů projede po I/55 více než deset tisíc vozidel denně a ve směru od Ratíškovic dalších více než šest tisíc a od Hodonín kolem pěti tisíc vozidel denně. Smutnou proslulost křižovatky potvrzují i statistiky Automapy Allianz. Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byla v letech 2018 až 2020, kdy se tady stalo celkem sedmnáct nehod. „Z toho tři vážné se třemi úmrtími a dvěma těžkými zraněními. Lehce se při nich zranilo pětadvacet osob,“ připomněla před časem mluvčí pojišťovny Marie Petrovová.

Vrapené fěrtochy od Renaty Potěšilové z Lipova.
Horňácko má mistryni, Renata Potěšilová už 28 let připravuje tradiční fěrtochy

Hlavní cílem nové stavby je podle republikových silničářů právě zvýšení bezpečnosti řidičů. Ti pro přestavbu křižovatky získali v minulém týdnu stavební povolení. „Ještě ale nenabylo právní moci. Zhruba do konce května plánujeme zahájení výběrového řízení na zhotovitele stavby,“ informovala v pondělí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková s tím, že termín zahájení prací bude záležet na vývoji soutěže. „Předpokládáme, že by to mohlo být ještě v letošní stavební sezoně,“ doplnila Trubelíková. Plánovaná délka stavebních prací je pět měsíců.

Jak zavzpomínal dlouholetý hodonínský dopravní policista František Vaďura, myšlenka přestavby zdejší nebezpečné křižovatky je starší patnácti let. „Důležité bylo ale například to, že tady chybělo dotáhnutí veřejného osvětlení tak, aby byla křižovatka nasvícená i potmě,“ připomněl bývalý policista s pětatřicetiletou praxí.

Zmíněné obtíže má vyřešit nová kabelová přípojka pro nové veřejné osvětlení kruhového objezdu a vjezdů do této křižovatky. Na osvětlovacích stožárech mají být svítidla s LED zdroji. Součástí přípravy prostoru pro novou stavbu bude také provizorní panelová cesta pro průjezd linkových autobusů staveništěm. „Odbočka na silnici II/432 bude uzavřena a řidiči budou jezdit po objízdných trasách. Silnice I/55 bude průjezdná s omezením. Vše upřesníme po výběru zhotovitele stavby,“ nastínila provoz při stavebních pracích mluvčí republikových silničářů.

Ilustrační foto.
Tragická nehoda na trati u Rohatce: po střetu s nákladním vlakem zemřel člověk

U nového kruhového objezdu se naopak příliš nepočítá s vysokou zelení, ale především se zatravněním. „Protože základním požadavkem řešení je zajištění rozhledových podmínek v celém prostoru křižovatky,“ uvedla v povolení Jana Červinková z krajského odboru dopravy.

Novou podobu křižovatky by měli pak řidiči využívat zřejmě až do konce tohoto desetiletí, kdy je v plánu zprovoznění chystaného jedenáctikilometrového úseku dálnice D55 mezi Rohatcem a Lužicemi. Tato část dopravní tepny mezi Břeclaví a Olomoucí je ale zatím jen ve fázi výběrového řízení na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí.

Křižovatka smrti u Hodonína

- křížení I/55: směry Břeclav a Veselí nad Moravou

- křížení II/432: směry místní část Pánov, Ratíškovice, Kyjova a lázně, střed Hodonína

- změna: z průsečné na okružní křižovatku

- aktuální stav: stavební povolení a příprava výběrového řízení na zhotovitele

- předpokládaná výše investice: 20 milionů korun bez DPH

- nehody 2018 až 2020: 17 nehod, z toho 3 vážné se 3 úmrtími, 2 těžká zranění a 25 lehce zraněných