Podle celostátního průzkumu se třetině lidí, kteří slyší Znojmo, vybaví okurka. Znojemská radnice toho chce využít při své propagaci. Okurky se ve Znojmě ale už nekonzervují. Výroba se přesunula do Bzence.
Starosta Znojma proto včera navštívil bzeneckou konzervárnu kvůli spolupráci města s firmou Hamé.
„Synonymem pro Znojmo je okurka. Spolupráce s Hamé spočívá v tom, že na všech etiketách bude logo Znojma a odkaz na jeho webové stránky. V budoucnu chceme obnovit výrobu okurek jako turistickou atrakci,“ řekl starosta Znojma Petr Nezveda.
Spolupráce Hamé a Znojma by se mohla dál rozvíjet. „Jsme vlastníkem ochranné známky Znojmia a chceme ji využít pro propagaci firmy a města. V budoucnu uvažujeme o podpoře akcí, které radnice pořádá,“ uvedl tiskový mluvčí Hamé Přemysl Vícha.
Znojemské okurky se v současnosti vyrábějí v bzenecké firmě Pika, která je součástí koncernu Hamé.
„Konzervárna byla vždy významným zaměstnavatelem ve městě. V současnosti je zaměstnavatelem největším,“ sdělil starosta Bzence Pavel Čejka.
Okurky se po staletí konzervovaly ve Znojmě. Postupně se ustalovaly technologie výroby a v padesátých letech dospěla firma Znojmia k tajnému receptu nálevu. Jeho základem je směs koření macerovaná v šestadevadesátiprocentním alkoholu po dobu čtrnácti dnů.
Recept po zániku Znojmie zdědila bzenecká konzervárna, která ho má uložený v sejfu. Tajemství složení nálevu znají pouze dva lidé. Lidé ve výrobě vědí, v jakém poměru mají smíchat ingredience, ale neznají přesné složení koření.
Bzenečtí vytáhli zápis tajného receptu při návštěvě znojemského starosty ze sejfu, ale obsah složky zůstává dál tajemstvím. Účastníci prohlídky závodu si mohli také připít okurkovým nálevem, ne všichni toho ale využili.
Více také na: www.znojemskydenik.cz