Vše komplikuje zmíněná zeď, která vede těsně kolem ní. Je pod dohledem památkářů a proto ji nelze zbourat. Její oprava se ale ukázala být příliš drahá.

„Když mělo dojít na třetí etapu oprav průtahu Miloticemi, začalo vyčíslování jejich nákladů. Jen oprava chráněné zdi, která je v majetku Národního památkového ústavu, vyšla na milionové částky, které samozřejmě v dnešní době v ústavu nejsou,“ připomněl starosta Milotic Josef Levek. Dokud se ale oprava zdi nevyřeší, problém se pravděpodobně dál neposune.

„Jde o ohradní zeď vymezující zámeckou bažantnici. Postavená byla zřejmě v devatenáctém století. Je ve velmi špatném stavu. Jak se těsně kolem ní začne kopat, nemusela by to vydržet,“ uvedl kastelán milotického zámku Evžen Boček.

Podle něj mnoho lidí ani neví, jak mohutná ve skutečnosti zeď je. „Cesta vedle ní se postupem času stále zvedala. Dobře je to patrné na brance, kterou se od silnice do bažantnice vstupovalo. Dnes je jí část zcela pod zemí. Z bažantnice jde naopak vidět celá,“ vysvětlil Boček.

Stavba nové silnice má vrátit vozovku zpět. V plánu je snížení až o jeden metr. Začít pracovat bez toho, že by současně odborníci opravovali zmíněnou zeď, je zřejmě nereálné.

„Stroje se dostanou při přípravě terénu pro novou silnici až do hloubky více než jednoho metru. To je už úroveň základů zdi, možná i níže. Při tom stavu, v jakém je, by se možná nezbořila, ale k poškození by rozhodně došlo,“ míní vedoucí hodonínské oblasti Správy a údržby silnic JMK Martin Bedrava. „Když se tento problém řešil před lety, chtěli památkáři, aby správa silnic platila i několikamili­onovou opravu zdi. To je nereálné,“ dodal Bedrava. Jak doplnil, společnost zřizovaná Jihomoravským krajem nemůže dát takové prostředky do majetku, který vlastní někdo jiný než kraj, obzvlášť v dnešní době, kdy není dost peněz na opravy jiných krajských silnic.

Kopat se bude

Starosta Milotic ale právě nyní cítí šanci celý propletenec rozmotat. Rozjíždí se totiž velká akce stavby kanalizačního přivaděče, který napojí na milotickou čistírnu odpadních vod sousední Skoronice a také Vlkoš a Kelčany. Přivaděč vede ve zmíněných katastrech mimo zástavbu nebo jen kolem místních cest, ale s jednou výjimkou. A tou je právě krátký úsek kolem zámecké zdi. Kopat se tedy u ní v příštím roce bude, ale z druhé strany cesty. Podle starosty by bylo škoda nevyužít toho, že úsek silnice bude uzavřený a „nezabít dvě mouchy jednou ranou.“

„Už jsem kontaktoval Správu a údržbu silnic i památkáře. Zatím bez výraznější odezvy. Určitě ale nepřestanu v této věci podnikat dál, je to příležitost,“ uvedl starosta.

Souhlasí s ním i Bedrava. Podle něj přišel čas, aby se všechny strany sešly u jednoho stolu a zjistily, jestli půjde komplikovanou situaci vyřešit.