Valentina Rossiho a další hvězdné jezdce už fanoušci silničních motocyklů na brněnském Masarykově okruhu zřejmě neuvidí. Představitelé města nejsou schopní se podílet na opravě nekvalitního povrchu trati za zhruba sto milionů korun. Její rekonstrukci přitom požaduje promotér šampionátu, společnost Dorna, jinak podnik dodatečně nezařadí do kalendáře pro příští rok.

Brněnská primátorka Markéta Vaňková krok vysvětlila výpadkem příjmů městského rozpočtu kvůli koronavirové situaci. Pro příští rok musí zástupci města počítat s výpadkem zhruba dvě miliardy korun. „Nejsme připravení investovat do opravy dráhy jakoukoliv částku. Počítáme stále s tím, že na MotoGP poskytneme třicet milionů korun, ale tato částka nepokryje opravu,“ řekla Vaňková.

Část dálnice D1 se o víkendu uzavře. Stavaři tam totiž rozmontují provizorní most mezi Domašovem a Javůrkem na Brněnsku.
Uzavřou část D1. Provizorní most mezi Domašovem a Javůrkem půjde k zemi

Posledních pět let brněnský závod pořádá spolek města a kraje. V létě jeho zástupci vyjednali s promotérem smlouvu na letošní a příští ročník. Za letošní pátý ročník, tentokrát bez účasti diváků, zaplatili milion eur, v příštím roce mají vynaložit šest milionů, jet se má i s fanoušky na tribunách.

MotoGP v Brně

Brněnský závod na Masarykově okruhu je ve vážném ohrožení.

Promotér ho minulý týden nezařadil do předběžného kalendáře šampionátu pro příští rok.

Požaduje kompletní opravu špatného povrchu trati za asi sto milionů korun.

Zástupci města neplánují investovat do její rekonstrukce.
Počítají se třiceti miliony korun pro příští ročník závodu.

Zástupci nového vedení kraje nejsou schopní vydat k závodu stanovisko, protože ve středu teprve nastoupí funkce.

O osudu závodu se rozhodne v příštích dnech.

Za kraj je rozhodnutí o příspěvku na MotoGP a případnou opravu trati na novém krajském vedení, které ve středu zvolí zastupitelé. „Jsme postavení v podstatě před hotovou věc. Společné stanovisko nového vedení bychom museli vydat obratem. Ani jsme ale zatím neseznámili s rozpočtem na příští rok, takže se těžko vyjádříme k jakékoliv investici Těžko lze od nás v těchto dnech očekávat stanovisko,“ sdělil budoucí hejtman Jan Grolich.

Podle Vaňkové by bylo optimálním řešením, aby opravu dráhy zaplatil Automotodrom Brno jako vlastník okruhu. I když podle smlouvy mezi ním a spolkem má opravy požadované Dornou hradit spolek, na což upozornil i mluvčí Automotodromu Petr Boháč. „O potřebě opravit závodní dráhu ví spolek dlouhodobě. Je velmi nešťastné, že situace dospěla až do této vyhrocené fáze, protože na její řešení byl dostatek času a mohla se řešit daleko dřív a efektivněji,“ okomentoval Boháč.

Bývalý brněnský primátor Petr Vokřál upozornil, že ztráta MotoGP by v současné době znamenala jednu z nejhorších ztrát pro Brno a místní podnikatele, kteří ze závodu profitují. „Velká cena je symbol města. Má přidanou hodnotu, protože ji po celém světě sleduje 650 milionů lidí. Kdybychom to přepočítali na peníze, její hodnota je ve stovkách milionů korun,“ podotkl Vokřál.

Podle Vaňkové požaduje promotér u nové pětileté smlouvy od roku 2022 každoroční zalistovací poplatek devět milionů eur. Podílet se na takové částce si podle ní město v době výpadků kvůli koronaviru nemůže dovolit. Doplnila, že opravovat trať pouze kvůli závodu v příštím roce, nemá cenu.

Reálného konce závodu lituje třeba Brňan Tomáš Rampula. „MotoGP je dlouholetou brněnskou tradicí a ozdobou. Nechápu, proč chtějí akci zrušit. Kdyby se jela v Praze, všichni ji hned rádi zaplatí. Ale když je v Brně, stojí na pokraji zrušení,“ podotkl.

OLDŘICH HALUZA, TEREZIE SEKÁČOVÁ