„Minulé úterý se mělo předávat staveniště. Už bylo vyhlášené výběrové řízení a dohodnutá firma. Ale v pondělí byl poslední den na odvolání a jeden z účastníků výběrového řízení na poslední chvíli odvolání využil," informoval Ivo Tichý, technik státního podniku Diamo ze Stráže pod Ralskem, který odstraňuje následky po hornické činnosti. Podle něj je výběrové řízení na zajištění podloží v okolí propadliny už znovu vypsané.

Diamo na jaře provádělo především průzkumy. „Mimo jiné jsme museli zjistit, jestli je tam něco porušené a v jakém stavu je horninové prostředí. Na základě těchto zjištění se zpracoval projekt," vysvětlil Tichý.

Jakmile bude zdárně výběrové řízení uzavřené, tak vítězná firma provede mikropilotáž a zpevnění silnice. „Bude zapotřebí několik desítek metrů mikropilotáže a k tomu ještě železobetonová deska. Rozsah stavebních prací bude značný," upozornil vedoucí oddělení sanací podniku Diamo Petr Navrátil. Ten časový horizont samotných stavebních prací odhaduje v řádech týdnů po jejich započetí.

Poté na železobetonovou desku přibude nová konstrukce silnice. „Až bude dole všechno v pořádku, tak může přijít na řadu vozovka. Doufejme, že se to do zimy zvládne, za čtyři měsíce to zvládnutelné je," uvedl vedoucí hodonínské oblasti Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Martin Bedrava.

Problémy s propadlištěm trápí řidiče a cyklisty na silnici druhé třidy č. 422 už od března. To se naplno projevilo působení podzemní vody na štolu bývalého lignitového dolu. „Příčinou sesuvu je de facto vyplavení materiálu podél ostění štoly do podzemí. Po odkrytí podloží silnice budeme ale daleko chytřejší," sdělil Navrátil.

Samotné Šardičany trápily dlouhodobě kamiony, které se v obci musely otáčet kvůli zakázanému průjezdu. „Je to už lepší a už sem ani kamiony příliš nejezdí. Všichni už si zvykli, takže problémy nejsou," uvedla šardická starostka Blažena Galiová.

Ta ale upozornila, že především podnikatelé si stěžují a chtějí, aby se silnice co nejdříve zprovoznila. „Kamiony totiž kvůli objížďce přes Hodonín a Dubňany najedou množství kilometrů navíc," podotkla starostka.

Ještě na jaře rozdali policisté desítky pokut řidičům, kteří objízdnou trasu ignorovali. Někteří z nich dokonce jezdili přes pole.

Problémy osobní a autobusové dopravy po propadu silnice vyřešili v Šardicích za čtrnáct dnů výstavbou panelové cesty. Řidiči kamionů se následně museli podrobit zákazové značce pro auta nad tři a půl tuny.