Kráčeli po přechodu pro chodce a sledovali blížící se auto. Jeho řidič je ale ve tmě dobře neviděl a narazil do nich. Sedmasedmdesátiletý muž utrpěl zranění hlavy, dolámané měl ruce i nohy a sanitka ho musela převézt do Úrazové nemocnice v Brně. O jedenáct let mladší žena dopadla lépe, a tak ji ošetřili v kyjovské nemocnici. Tato nehoda se odehrála loni v listopadu ve Veselí nad Moravou a podobných registrují policisté desítky. Alespoň k některým nemuselo dojít, kdyby přechody pro chodce byly lépe osvětleny.

Speciální lampy u přechodů začínají v poslední době pořizovat města i vesnice především v místech, kde je hustá doprava.

Ve Veselí jsou nejdál

Na Hodonínsku jsou v tom nejdál ve Veselí nad Moravou. „V našem městě jsme speciální světla namontovali u šesti přechodů pro chodce. Všechny jsou na dvou hlavních tazích, tedy na silnici mezi Strážnicí a Uherským Hradištěm, případně ve směru na Blatnici,“ řekla mluvčí MěÚ ve Veselí nad Moravou Lenka Fojtíková.

Veselí má dobře našlápnuto i do budoucna. V šuplíku mu totiž leží stavební povolení na umístění dalších dvaceti světel u přechodů pro chodce. „Peníze na ně budeme čerpat z dotačního fondu na budování dopravní infrastruktury, kde je část prostředků určena na bezpečnost dopravy,“ doplnila Fojtíková.

Loni se na Hodonínsku zvýšil počet dopravních nehod chodců. Policisté jich zaznamenali dvaasedmdesát, což je o deset víc než loni. Znamená to, že v okrese Hodonín srazí auto každých pět dnů jednoho chodce. A v drtivé většině případů to nechráněný pěšák odnese zraněním.

Jak uvedl mluvčí Policie ČR Petr Zámečník, počet úrazů roste ještě rychleji než množství nehod. Loni auta těžce zranila dvacet chodců, což je o osm víc než v roce 2006. I počet lehkých zranění se zvýšil, celkově jich bylo čtyřiačtyřicet. „Důležité je být viděn. Chodci by proto měli nosit reflexní prvky nebo pestré oblečení,“ doporučil Zámečník.

Pomůže nasvítit přechod

Také speciálně nasvícený přechod pomáhá řidiči, aby chodce dobře viděl. Jak takové místo poznáte? Lampy umístěné po obou stranách silnice jsou nižší než běžné veřejné osvětlení. Svítí ve směru jízdy, takže chodci, kteří vejdou na přechod, nevypadají jako silueta, naopak na tmavém pozadí jsou výrazně vidět. Světlo má zároveň jinou barvu a intenzitu než z lampy veřejného osvětlení, a zvýrazňuje tak přechod. Speciální lampy najdou využití i v místech, která jsou zdánlivě dobře nasvícena veřejným osvětlením. Jejich výhodou je právě zvýraznění přechodu a odlišení lidí, kteří ho používají. Několik firem v České republice takovéto zařízení montuje. Zároveň jsou schopny vhodný způsob osvětlení vypočítat a navrhnout.

Podle vedoucího odboru investic a údržby na MěÚ v Hodoníně Milana Jagoše stojí takové zařízení zhruba sto tisíc korun. Také Hodonín nasvítil loni čtyři přechody, například na Brněnské ulici u kasáren. Letos chystá další na plánované kruhové křižovatce u Arkusu.

„Dá se říct, že pokaždé, když budujeme nějaký přechod nebo opravujeme křižovatku, umístíme na ni také speciální osvětlení,“ řekl Jagoš.

Zebru zvýrazní i sklíčka

Přechody lze podle něho zvýraznit i jinými způsoby, třeba speciálními odrazovými sklíčky. Nic podobného zatím ve svém městě nenajdou obyvatelé Kyjova. Podle mluvčí radnice Vandy Vykydalové tu sice s osvětlenými přechody do budoucna počítají, čekají ale, až na ně budou vyhlášeny dotace.
„Pak je vybudujeme hlavně u autobusového nádraží a u pošty,“ oznámila Vykydalová.