Řidič vystoupí z auta, kartou dá pokyn automatu a jeho auto zmizí ve výtahu. Zdvižná plošina vůz automaticky umístí na volné místo, kde bude čekat na příchod svého majitele. Takový samoobslužný parkovací dům by měl stát v centru Hodonína. Představitelé města se jeho stavbou snaží ulevit přecpaným ulicím.

„Míst na kterých by bylo zapotřebí posílit parkování, je ve městě více. Centrum města bylo vyhodnoceno jako nejnaléhavější, a proto je připravována plocha mezi budovou soudu a sokolovnou,“ uvedl vedoucí odboru rozvoje města Jaroslav Malát.

Teď je prostor mezi dvěma budovami na Velkomoravské ulici nezastavěný. Na betonové ploše je místo pro několik desítek aut. Navrhovaná budova by jich měla pojmout mnohonásobně více, přesně 204 vozů. „Když ubude aut ve městě a budou na jedné hromadě, bude to možná lepší,“ myslí si řidič Zbyněk Fábík.

Parkovací dům by měl sestávat ze dvou budov. Jedna bude mít šest nadzemních pater a druhá osm. Obě budou mít shodně také dvě patra podzemní. V každé z nich budou jezdit tři výtahy, které obslouží dohromady za hodinu průměrně devadesát aut. Netradiční a v České republice nepříliš rozšířený systém parkování vzešel z výběrového řízení. Podle šéfa odboru Maláta je výhodnější než klasické řešení. „Uloží se víc aut na menší ploše,“ uvedl s tím, že cena obou variant je přibližně stejná.

Předpokládané náklady na stavbu a doplňkové práce jsou čtyřiapadesát a půl milionu korun. Zatím není jasné, jestli budou pocházet od soukromého investora, nebo z městské kasy. Stanovena ještě není ani cena parkovného. Musela by se totiž sladit s cenami parkování v celém městě.

Projekt je teprve v přípravné fázi. Podle odhadu Maláta se začne stavět nejdříve v druhé polovině roku 2009, a to za předpokladu, že půjde všechno hladce. Nyní mohou k projektu vznášet připomínky zainteresované strany.

Požadavky určitě bude mít vedení okresního soudu. „Z parkoviště zajišťujeme příjezd vězňů, zásobování soudu a také únikový východ. Aby soud mohl fungovat, potřebujeme tento příjezd zabezpečit,“ řekl předseda okresního soudu Jaroslav Klas. Podle Maláta s tím však architekti ze studia Ateliér 101, kteří stavbu navrhovali, počítali a do studie to zapracovali.

Výhrady má i starosta TJ Sokol Hodonín Kamil Vinklárek. „Pokud tam vyroste budova vyšší, než je budova sokolovny, určitě bude stínit. V tělocvičně máme do osmi hodin přirozené světlo. Budeme mít zvýšené energetické náklady na osvit tělocvičny,“ postěžoval si Vinklárek. Celkově ale rozšíření parkovací kapacity vítá. „V dnešní době už sportovci jezdí autem. Když pořádáme velké turnaje, máme problémy s parkováním.“

Šéf odboru rozvoje města Malát však ujišťuje, že se všemi budou úředníci jednat. Například s obyvateli domů v Tyršově ulici, kteří by se mohli také obávat zastínění, je naplánována beseda na konec léta. „Museli jsme splnit všechny hygienické požadavky, například co se týká osvitu. Proto je taky jeden objekt nižší,“ řekl Malát.

Pavel Šíma